Mathilde Prins deltager i "Vejen til Seier" på TV2 med designfirma.
NAKSKOV Når man på TV2 mandag aften klokken 20.45 fortsætter den nye programserie om iværksættere, "Vejen til Seier" vil man få mulighed for at følge en 30-årig tidligere nakskovits drøm om at få støtte til sit tøjbrand.
Det er 30-årige Mathilde Prins, der sammen med veninden, Alice Jones Fjordside fra Næstved har skabt tøjbrand-firmaet "Odd Lemon" og sammen har åbnet en butik i Nansensgade i det indre København
Programmet, de optræder i, er et iværksætterprogram, hvor unge iderige iværksættere skal prøve at få milliardæren og serieinvestoren, Lars Seier Christensen, til at investere i netop deres firma og ide.
Lars Seier er succesfuld erhvervsmand, der lige tjente 2,6 milliarder kroner, da han solgte den Saxo Bank, han havde opbygget. I dag investerer han i nye små iværksætterfirmaer.
700 iværksættere havde søgt om at komme med i programmet, men kun 18 heldige blev udvalgt til at deltage - heriblandt Mathilde og Alice med deres firmas daværende navn, MyRainbowTee.
Vinderne af programmet er så de iværksættere, som Lars Seier Christensen tror mest på og rent faktisk investerer i.
Uddannet stylist
Mathilde Prins er født og opvokset i Nakskov, hvor hun boede, til hun blev student som 19-årig. Hun flyttede til København og blev uddannet som stylist. Hun har været ansat i tøjfirmaet Monki, som er en tøjkæde i Hennes & Maurtiz men besluttede sidste år at sige sit fast job op satse på at udvikle sit eget brand.
Hendes kompagnon, Alice Jones, mødte hun tilfældigt på et loppemarked, hvor de begge stod og solgte deres varer.
Alice er illustrator, og de fandt hurtigt sammen og fandt ud af, at de supplerede hinanden på den helt rigtige måde og havde samme ideer om at udvikle et brand, der er mere end et tøjsalg.
Alice opgav sin uddannelse til multimedie design, så de satser nu begge 100 procent på at gøre deres firma til levevej.
De startede i det små og brugte Mathildes to-værelses lejlighed som kontor, lageropbevaring og kreativ legeplads, mens slaget foregik over de sociale medier.
Produkterne er et mix af eco printvarer, smykker, håndplukket vintage men først og fremmest farvestrålende tøj.
- Vores vision er ikke bare at sælge tøj og smykker, men også at få vores kunder til at turde tage springet til at klæde sig festligere, forklarer Mathilde Prins.
Salget er indtil 1. marts i år alene sket på nettet, men med åbning af butikken Odd Lemon i Nansensgade i København kan man nu også møde kunderne direkte og præsentere dem for det, Mathilde og Alice selv kalder et "feel good fashion"-univers.
De holdt en succesfuld åbningsfest, og nu skal der for alvor gang i salget, da man også skal til at betale husleje for butiksarelalet.
Satser på farver
De har udviklet deres egen personlige og legende stil og leverer positive motiverende og humoristiske prints samt bæredygtig mode og vintage.
- Vi er her for at sætte lidt kulør på hverdagen og sælger til dem, der godt kan lide alle regnbuens farver og vil lege med sit udtryk. forklarer Alice Jones, der fremhæver, at de får mange positive tilbagemeldinger.
Mandag skal de så til "eksamen" hos milliardær Lars Seier Christensen.