- Vi er meget optimistiske, vi tror på, at der bliver to spor på begge skoler fremadrettet, siger formanden for børne- og skoleudvalget.
NAKSKOV Hvor mange elever skal kunne starte i 0. klasse på henholdsvis Byskolen og Stormarkskolen i Nakskov? De, der vil, eller de, der kan, ud fra de nuværende skoledistrikter og regler for indskrivning? Det kortsigtede svar kendes for skoleåret 2022/23, hvor det sidste gør sig gældende. Men det langsigtede svar for skoleåret 2023/24 og frem lader vente på sig for de to Nakskov-skoler.
På det seneste møde i børne- og skoleudvalget besluttede udvalget nemlig at udskyde beslutningen om, hvordan fremtiden skal forme sig for Byskolen og Stormarkskolen.
- Vi er meget bevidste om, at den seneste skolestruktur har givet ro på skoleområdet, og at der bliver lavet et forbandet godt stykke arbejde. Det ser vi ved, at der er rigtig mange, der søger vores skoler, og derfor har vi udskudt beslutningen, siger formanden for børne- og skoleudvalget, Thomas Østergaard (S).
Ifølge ham var udvalget egentlig klar til at lave to spor på begge skoler, altså i en eller anden form at gå med model 4.
- Men det kræver, at der er nok elever til det, påpeger han.
For ellers er risikoen, at den ene skole bare dræner den anden for kommende skolestartere.
Ifølge udvalgsformanden ser de foreløbige indskrivningstal for 2022/23 imidlertid rigtig gode ud.
- Det, synes vi, er superfedt. Vi håber derfor, at den positive fremgang fortsætter, så vi kan åbne to spor begge steder fra 2023/24.
Folketidende har bedt om at få tallene at se, men har dog måttet nøjes med at få tendensen oplyst af formanden. Ifølge sektorchefen for Skole og Dagtilbud, Espen Fossar Andersen, mangler sektoren nemlig "fortsat at få nogle enkelte indskrivninger på plads samt at behandle ønsker om udsat skolestart, inden vi kan melde indskrivningstal og klassedannelse ud".
Fin dialog
Forud for udvalgsmødet havde børne- og skoleudvalget mødtes med de to skolebestyrelser. Af referatet fremgår det, at udvalget kvitterer for den meget fine dialog, og også de to skolebestyrelsesformænd var meget tilfredse med dialogen.
- Vi havde en særdeles god og konstruktiv dialog, fortæller formanden for skolebestyrelsen på Stormarkskolen, Steen Madsen.
Han oplevede, at der blev lyttet aktivt og anerkendende til begge bestyrelsers input og betragtninger. Han fremhæver desuden det særdeles gode samarbejde de to skolebestyrelser imellem.
- Vi er på lange stræk meget enige om både de udfordringer, vi står overfor, og de forhold, der kræves, for at vi sammen kan arbejde for en god folkeskole, og der, hvor der er nuancer, har vi gensidig stor forståelse og respekt for hinandens synspunkter, uddyber han.
- Jeg kan kun nikke samtykkende, tilføjer formanden for skolebestyrelsen på Stormarkskolen, Stine Klaaby.
Læs også artiklen "Skolebestyrelser løste lektien" i tirsdagens Folketidende
De fem modeller, som børne- og skoleudvalget i tæt dialog med skolebestyrelserne for de to Nakskov-skoler har haft arbejdet med, lyder:
1. En fusion af Byskolen og Stormarkskolen til en skole på to matrikler med ét skoledistrikt, én bestyrelse og én skoleledelse.
2. To selvstændige skoler på hver sin matrikel - en udskoling- og mellemtrinsskole samt en udskolingsskole med hver sin ledelse og bestyrelse.
3. Justering af skoledistrikterne i Nakskov.
4. Dimensionering af Stormarkskolen til to spor fra 0. klasse.
5. Fastholdelse af den nuværende løsning.