Håbet er en CO2-reduktion på 10-15 procent.
RØDBYHAVN Før påske kunne Scandlines hybridfærge "Deutschland" vende tilbage til Rødby-Puttgarden-overfarten med nye thrustere, ny facon på skroget og ny bundmaling: Håbet er, at forandringerne kan give op til 15 procents reduktion i udledningen af CO2 under driften.
"Deutschland" er færge nummer to fra overfarten, der har undergået de energiforbedrende indgreb. Også den anden tyske færge, "Schleswig-Holstein", har fået nye thrustere.
- De første erfaringer fra "Schleswig-Holstein" ser lovende ud, men vi er først nu ved at lave målinger på, om de nye thrustere lever op til forventningerne om en CO2-reducering på yderligere 10-15 procent, hedder det fra pressechef Anette Ustrup Svendsen, Scandlines.
"Deutschland" nåede at være væk fra overfarten i næsten en måned. 3. april kunne den igen lægge til i hjemhavnen Puttgarden. Operationen på det polske værft blev udfordret af polske coronarestriktioner, der gjorde det vanskeligt for teknikerne at komme frem, og Scandlines' besætning på færgen kunne ikke afløses. Det blev en lang vagt med store udfordringer.
Skibets fire nye thrustere er designet til et mere homogent flow gennem vandet.
- Derved reduceres undervandsstøj og vibrationer betydeligt. Undervandsstøj er et område, miljøorganisationer har stigende fokus på, da en række havdyr påvirkes negativt af den undervandsstøj, skibsfarten genererer. På Rødby-Puttgarden-ruten er det særligt de mange marsvin, der bliver påvirket, hedder det fra Scandlines.
Skrogfaconen omkring hver thruster er ændret en smule for at optimere vandtilstrømningen, og samtidig fik skibsbunden en ny, algeafvisende silikonemaling, der i forhold til konventionelle bundmalingstyper sparer energi.
Den gamle bundmaling skulle fuldstændig fjernes, før den nye type kunne påføres. Da silikonemalingen er temperaturfølsom, når den påføres, blev hele skibets bund dækket af et telt, der kunne opvarmes.