Trods en stigning i ansøgertallet på 21 procent formår Dansk Folkehjælp i år at hjælpe samtlige godkendte familier.
LOLLAND Det er som bekendt det første indtryk, der har det med at hægte sig fast. Denne omstændighed gælder også for børn, der starter i skole, hvor risikoen for at blive offer for social stigmatisering er større blandt fattige og socialt udsatte børn. Det handler derfor om at komme bedst muligt fra start på lige fod med alle andre børn, hvis den sociale trivsel og de gode venskaber skal sikres de bedst mulige vilkår.
Sådan lyder den grundlæggende erkendelse, der sidste år fik Dansk Folkehjælp til at lancere sit nye initiativ Skolestarthjælp. I praksis består hjælpen af en pakke, som indeholder en skoletaske, et penalhus, en madkasse, en drikkedunk, bøger og opgavehæfter, tablet samt to gavekort til nyt tøj og læringsmidler til første skoledag. Sidste år havde pakken en værdi af 1.500 kroner, men i år er pakkerne en tredjedel større og har en værdi på 2.000 kroner.
I 2020 var der 1.275 ansøgerfamilier, men der var desværre kun økonomi til at uddele 500 hjælpepakker. I år er antallet steget med hele 21 procent, og alligevel vil samtlige 1.541 godkendte ansøgere modtage hjælp.
En sjældenhed
Hos Dansk Folkehjælp er man stærkt taknemmelig for støtten og opbakningen fra både private og offentlige donorer, der gør det muligt at uddele Skolestarthjælp til alle godkendte ansøgere - særligt fordi uddannelse og trivsel i skolen er en af de mest afgørende faktorer for at nedbryde negativ social arv.
- Der er mange måder, vi kan måle og diskutere fattigdom på, men det er efterhånden alment kendt, at en god skolegang og uddannelse er afgørende for børn fra fattige og udsatte familier, hvis de skal have mulighed for at komme ligeså godt fra start som deres klassekammerater, siger generalsekretær i Dansk Folkehjælp, Klaus Nørlem, i en pressemeddelelse.
Han glæder sig derfor over at kunne hjælpe alle godkendte familier i år.
- Dét, der ofte fylder allermest ved vores forskellige indsatsområder, er tanken om alle de familier, vi ikke kan hjælpe. Hovedreglen er nemlig, at der altid er flere familier, der har brug for hjælp, end dem, som vi rent faktisk har ressourcer til at hjælpe. Derfor er det en både lykkelig og sjælden situation, vi denne gang står i, nu hvor vi har mulighed for at give Skolestarthjælp til alle familier. Det viser også, at uddannelse og skolegang er et vigtigt område, som vi alle kan forholde os til.
Støtte fra Egmont Fonden
Egmont Fonden er en af de fonde, der har støttet Dansk Folkehjælps Skolestarthjælp i år, og de står bag Egmont Rapporten, som i 2019 kortlagde, hvor vigtigt det er at fokusere på, at børn får den bedst mulige skolestart.
Rapporten kunne blandt andet afsløre, at 22 procent af de adspurgte børnehavebørn forventede, at det ville blive svært at starte i skole, og 30 procent af børnehaveklassebørnene angav, at det faktisk var svært at starte i skole.
- Skolestart er en skelsættende begivenhed i et barns liv. Vi ved, at følelsen af at være en del af fællesskabet er afgørende for en god skolestart set fra børnenes perspektiv, forklarer Henriette Christiansen, som er direktør i Egmont Fonden. Hun fortsætter:
- Når man som barn skal føle sig som en del af fællesskabet, er det vigtigt, at man har det rette udstyr - såsom en god skoletaske og et flot penalhus. Med Skolestarthjælp er Dansk Folkehjælp dermed med til at sikre, at børn fra fattige familier kan møde op på første skoledag med de samme midler som alle de andre børn.
Udover støtte fra Egmont Fonden er Dansk Folkehjælps Skolestarthjælp iværksat med midler fra Ole Kirk's Fond, Rema 1000, Elgiganten og GoGift, H&M samt Bog&Idé.