Ny finansiel analyse fra Femern A/S skærer otte år af tilbagebetalingstiden.
FEMERN BÆLT Den kommende faste Femern Bælt-forbindelse vil ifølge en ny finansiel analyse fra Femern A/S være betalt tilbage på 28 år - og det er otte år tidligere end forudsat i de hidtidige beregninger.
Den nye finansielle analyse af projektet kommer, efter EU-Kommissionen i marts overordnet godkendte den danske finansieringsmodel - men samtidig blandt andet begrænsede brugen af statsgaranterede lån til 16 år efter tunnel-åbningen, og forpligtede Femern A/S til at betale en provision til staten på to procent for garantien - mod hidtil indregnet 0,15 procent.
Trods kommissionens rammer omkring den danske finansieringsmodel ender det nye regnestykke alligevel med en hurtigere tilbagebetalingstid.
Det sker blandt andet ved at lade den ekstra provision for garantierne indgå som afbetaling på de landanlæg, som EU-Kommissionen ifølge Femern A/S ikke ser et problem i at finansiere med statsgaranterede lån.
Hvor udbygningen af jernbanen mellem Ringsted og Rødbyhavn, og selve tunnelbyggeriet, har været betragtet som en samlet udgiftspost, adskilles de to regnskaber nu med den nye finansielle analyse fra Femern A/S.
Det var oprindeligt forudsat, at først skulle der bruges 27 år efter åbningen af Femern Bælt-forbindelsen til at betale af på selve tunnelbyggeriet, og når det var gjort, at bruge yderligere ni år på at betale for de nye skinner.
Nu starter afbetalingen på begge dele samtidig - reelt betales der med EU-Kommissionens afgørelse allerede nu af på landanlæggene med garantiprovisionen. Beregningen viser, at på den måde vil landanlæggene være færdigbetalt otte år efter åbningen, og tunnelregningen på op til 55,1 milliard kroner 28 år efter.
En væsentlig ændring i forudsætningerne for tilbagebetalingen er, at der nu tages højde for forventede, billigere lånemuligheder.
Hidtil har det været forventningen, at der skulle betales tre procent i rente for lånene til byggeriet, men med den nye finansielle analyse er det skruet ned til 1,4 procent i årene 2020-2029 - med udgangspunkt i Danmarks officielle forventninger til statsobligationsrenten.