KRAMNITZE: I sommeren 2020 lykkedes det en kreds af vestlollikker at få Skibsbevaringsfonden til at bevilge penge - og ved også velvillighed fra Næstved Havn - kunne paketbåden "Frem," der stod på bunden af Suså Havn, hæves.
Den var, som tidligere omtalt i Folketidende, fem minutter fra ophugning.
"Frem" blev løftet ombord på en coaster og sejlet til Rødbyhavn. Der fik Rødbyhavn Bådeværft skibet på bedding, og det blev tætnet af en kreds af folk, der bekymrer sig om den maritime kulturarv.
Jørgen Møller- Vi fik lovning på 500.000 til 600.000 kroner af Skibsbevaringsfonden til en første del af restaureringen, der vil løbe op i fem til seks millioner kroner
I september 2020 blev foreningen "Frem af Smålandsfarvandet stiftet, og den ejer nu "Frem," der forrige vinter blev sejlet i bedre ly i Kramnitze Havn, hvor der har ligget siden.
- Vi fik lovning på 500.000 til 600.000 kroner af Skibsbevaringsfonden til en første del af restaureringen, der vil løbe op i fem til seks millioner kroner, fortæller foreningens formand, arkitekt Jørgen Møller fra Fejø.
- Desværre opstod der uenighed i bestyrelsen, og fonden trak tilbuddet om tilskud tilbage, og siden har vi haft en forretningsbestyrelse, men kunne 22. marts holde generalforsamling og har nu en bestyrelse på syv og er klar til at søge Skibsbevaringsfonden igen, fortæller Jørgen Møller.
Han tilføjer, at han er glad for, at der nu er ro i foreningen, og at parterne er enig om, at stridsøksen er begravet.
Den anden "fraktion" har forladt foreningen.
- Nu skal vi også til at at søge andre fonde. Målet er at få restaureret "Frem," og det arbejde skal i licitation, men vi håber også fortsat at kunne involvere forskellige uddannelsessteder i arbejdet. Eksempelvis FGU-elever, fortæller Jørgen Møller.
Ud over ham selv tegnes bestyrelsen af næstformand Helle Bonde Knudsen, kasserer Jørgen Krogh Johansen, elinstallatør Flemming Lynge, maskinmester Flemming Jørgensen, der er tidligere skipper på "Frem," Peter Brooker, der er nyvalgt lokalmand i Træskibssammenslutningen samt bådebygger Erik Stensholm.
Når "Frem" er restaureret, skal den sejle som et kulturhistorisk minde om fragtfarten i første halvdel af 1900-tallet, og bestyrelsen er nu gået i gang med at lave en formålsbeskrivelse på kort og lang sigt for det 52 fod lange skib, der primært forventes at skulle sejle som turbåd.
"Frem af Smålandsfarvandet"
"Frem af Smålandsfarvandet" hed oprindeligt "Frem af Femø" og blev bygget i 1934 på Emanuel Mortensens værft i Dybvig Havn på Fejø til skipper Kaj Merkel, Femø. Den kostede 14.000 kroner - uden motor - for et halvt års arbejde. "Frem" fragtede æbler og pærer fra øerne til København.
Under anden verdenskrig sejlede skibet jøder til Sverige, og i 1952 blev det solgt til Julius Andersen i Holbæk og brugt som fragtskib, stenfisker og uddybningsfartøj.
Omkring 1970 købte Holbæk Kommune skibet og forærede det tre år senere til Holbæk Sejlklub, der brugte det som fritidsfartøj og dommerskib ved kapsejladser. Senere fik lokale søspejdere glæde af "Frem," der siden endte på bunden af Suså Havn.