En større renovering er i gang på Gedser Remise.
GEDSER Når man har stået på havnen i Gedser siden 1886, er ens ydre ikke, hvad det har været. Men det er der råd for, og det er der blevet råd til.
Lige nu arbejdes der derfor på at forskønne Gedser Remise udvendigt. Arbejdet har krævet, at remisen rejste 2 millioner kroner. Ikke mindst fordi man ikke bare kan sætte vinduer af plastic i en bevaringsværdig bygning. Det skal ikke bare ligne, men være som det originale.
- Alle døre og porte er malet i DSB-grøn. Den har koden 6005, og jernbeslagene er sorte. Sådan er det også i DSB, fortæller Finn Rasmussen, der er i spidsen for Bevaringsforeningen Gedser Remise og har overblikket over byggeri og finansiering.
- Vi har længe haft ønsket at få det lavet, men ikke haft penge til det, fortæller han og uddyber:
- Det har vi blandt andet fået, fordi vi på fem år er gået fra at have 1.700 besøgende til 10.000 besøgende. Det har betydet, at vi selv kunne betale de 450.000 kroner, forklarer han.
Remisen bad Guldborgsund Kommune om et lån på 420.000 kroner. Det fik den, men lånet lavede kommunen om til en gave. Og de sidste penge fik foreningen lov til at låne i banken.
- De låner normalt ikke ud til foreninger, men da vi på de sidste fire-fem år har leveret et kanongodt resultat, ville de godt, fortæller en tydeligt stolt Finn Rasmussen.
Remisen lugter af diesel. Det er de frivillige, der har startet en arbejdsvogn, også kaldet troljen. En lille håndfuld mænd kører ud med troljen og efterser skinnerne forud for weekendens første veterantogkørsel.
- Husk lige skraldespandene til Væggerløse, siger Finn Rasmussen, inden turen går videre rundt på remisen.
Finn fortæller, at de smukke gamle haller skulle have været revet ned, efter DSB forlod stedet i 1986. Det er svært at tro, når bygningerne i disse dage bliver renoveret for to millioner kroner. Når arbejdet står færdig, vil hele den ydre skal være renoveret, i alt 30.000 kvadratmeter. Det skulle den gerne være 1. juli.
- Der finder en større begivenhed sted, som vi ikke er klar til at fortælle mere om endnu, siger Finn Rasmussen hemmelighedsfuldt.