Annonce
Motor

Det flyvende teknologitæppe fra VW

Den nye Golf 8 ser alt på vejen - og er netværksbaseret og kommunikerer med andre biler undervejs. Foto: Pressefoto

Redaktionen har prøvekørt den nye Golf 8, som der er store salgsforventninger til hos VW. Den kører fantastisk, men den avancerede betjening vil formentlig dele vandene.

Hvorfor er det nu lige, at så mange mennesker gennem tiden er blevet så vilde med Golf, at de ikke køber andet - hele livet igennem? En hel bilklasse er opkaldt efter modellen, og lige nu strømmer entusiasterne til VW-forhandlerne for at finde ud af, om det er tid for at skifte den gamle ud til en Golf 8. Og alle spidser ører, for når VW kommer med en ny teknologi, så plejer andre bilproducenter at følge efter.

Redaktionen har i denne omgang prøvekørt en af topmodellerne - Golf 8 Style - til 344.000 kroner, der har næsten alt i udstyr, 150 HK i topydelse og en række af systemer, der sikrer, at bilen ligger helt perfekt på vejen. Måske er denne topmodel en anelse mere lækker end basismodellerne i serien, idet den til forskel fra de billigere udgaver har en multilink-bagaksel, der adskiller affjedringen mellem de to baghjul og giver en fantastisk komfort og styrepræcision.

Stille kabine

Og det virker. Bilen kører ligger utroligt godt på vejen, og man bemærker overhovedet ikke det automatiske gearskifte. Og så er lydbilledet i kabinen fuldstændig stille - selv ved høje hastigheder. Har aldrig oplevet noget så stille, så hvis Style-lydisoleringen ellers er den samme på alle varianter, er det en bil for dem, der vil have ro og overblik under kørslen.

Selve kontrollen med kørslen er også rigtig behagelig. Alle Golf 8 har forskellig sikkerhedsteknologi og køreteknologi såsom adaptiv fartpilot, der tilpasser sig til den forankørende trafik. I Style-udgaven nærmer man sig derudover visionen om en selvkørende bil, idet den selv mærker, om den er i sin vognbane og følge vejen - selv gennem rundkørsler. Dog virker det kun, hvis man holder sine hænder blidt på rattet og følger med. Teknologien er helt ny og kaldes IQ Drive travel assist.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tilpasser hastigheden

Naturligvis kan bilen også afpasse hastigheden efter gadeskiltene. Så der er kun få teknologi-skridt tilbage, inden bilen kan køre helt selv, og ifølge VW-forhandler Henrik Petersen, Maribo, så vil man i de kommende år møde biler, der kan lære bestemte ruter - og kopiere turen dertil. Om det bliver en funktion, der kan tilkøbes, vil tiden vise. Bilerne er nemlig forberedt for en række funktioner, som man kan tilkøbe.

Selve betjeningen af bilens mange systemer vil helt sikkert dele vandene. Gearstangen til automatgearet en lillebitte pind, som man skubber enten frem eller tilbage for at køre. Nemmere kan det ikke være, og så bliver der plads til en gigantisk kop i kopholderen. Designmæssigt virker det dog meget specialt pludselig at skulle undvære en stor gearknop.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Savner knapper

Resten af betjeningen sker næsten udelukkende på knapper og instrumenter på rattet samt på en stor skærm i midterpanelet. Personligt er jeg ikke fan af løsninger med så få knapper. Vil jeg skrue op og ned for blæseren eller sædevarmen, skal det helst kunne ske med ét tryk på et sted, som jeg kan mærke og finde med øjnene på vejbanen. Men en sikker løsning findes, idet man kan tale til bilen og bede den om at tænde for bestemte radiokanaler, skrue op og ned for varmen, ringe til kæresten eller starte navigationen og indtale en adresse.

På min korte test nåede jeg ikke at blive ven med det system, men der er næppe tvivl om, at VW her viser fremtiden i digitaliseret tidsalder, hvor bilen lærer os at kende, så vi sjældnere skal bruge betjeningsknapperne, når alt først er tilpasset vores vaner. Personalisering 2.0 kaldes teknologien i systemet, der gemmer førerens præferencer og hele tiden forfiner de indstillinger, som føreren plejer at foretrække.

Desværre fik jeg heller ikke testet avancerede LED-lygtesystem, der er standard i alle modeller. Det er dog en kendt sag, at de lyser væsentligt bedre end de gængse halogen-lygter, som hidtil har været standard, og VW har videreudviklet på teknologien.

Mange andre tests har allerede konkluderet, at Golf 8 løfter arven efter sine forgængere som et rigtigt godt valg for dem, der kræver kvalitet og solide køre-egenskaber, når de vælger bil. Og har man ikke brug for topmodellen Style, så kan mindre formentlig gøre det.

Golf 8 fås fra 245.000 kroner med 110 HK, hvilket formentlig er rigeligt for langt de fleste. Selv oplevede jeg et gigantisk overskud i hver eneste overhaling med de 150 HK - inklusive støtte fra elmotoren, da der er tale om en "mild hybrid", der gemmer lidt ekstra strøm til særlige situationer såsom kraft-tilskud til overhalinger. En god idé er at teste flere varianter, ligesom det vil være fornuftigt at forhøre sig om digiale tilkøb. Komforten på vejen kan dog ikke diskuteres, så der er en god grund til, at de mange fans holder fast.

  • Den nye Golf 8 ser alt på vejen - og er netværksbaseret og kommunikerer med andre biler undervejs. Foto: Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Dølle

Stor tilfredshed: Der er overraskende mange

Dølle

- De kalder mig da Tine Tiskone

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Dølle

Tumult til vild Dølle-koncert

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

112

Fik slag i hovedet på marken

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Indland

86.000 danskere er afhængige

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Dølle

Kondomer, bolcher og slikkepinde i lange baner

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen