Land Rover Discovery Sport får et tiltrængt facelift, og byder på flere teknologiske lækkerier som gør bilen ekstra underholdende.
Land Rover Discovery har siden lanceringen tilbage i 2014 været den bedst sælgende Land Rover model med i alt over 500.000 solgte. Den har dog ikke været det helt store hit i Danmark, men alligevel er bilen klar til at blive genfødt.
Forskellen er blandt andet en ny kølergrill, de nye kofangere og LED lygterne for og bag. Men det er indenfor, at revolutionen for alvor har sat ind. Ganske som i den nye Range Rover Evoque, har Discovery Sport nu fået Touch Pro infotainmentsystemet, så man nu betjener bilens mange features via bilens virkelig lækre touchskærme.
I det hele taget er premium-fornemmelsen taget til i kabinen. Bedre materialer, nye sæder og muligheden for op til 24 forskellige sæde kombinationsmuligheder gør bilen til en både fleksibel og kompetent rejsemakker, der med 20 procent større brændstoftank også kører længere mellem hvert stop. Samtidig er det en af de få biler, der kan fås som en 7-sæders version.
Mudderets skræk
Men der hvor Discovery Sport virkelig gør en forskel er i udfordrende terræn. I tillæg til firehjulstræk og automatgearkasse fås Terrain Response 2 nu som standard på den nye Discovery Sport. Ud over at give føreren mulighed for at vælge mellem fire funktioner (Komfort, Sand, Græs-Grus-Sne, Mudder & Hjulspor), sætter autofunktionen også Discovery Sport i stand til at vælge den funktion, der passer bedst til forholdene, og automatisk at afpasse leveringen af momentet i forhold til terrænet.
Det er samme system der også er at finde i den helt nye Range Rover Evoque, som den i øvrigt også deler den ret interessante ClearSight Ground View-feature med. Med det bliver motorhjelmen så og sige gennemsigtig, og føreren får et virtuelt 180 graders udsyn til hele området under bilens front, når vedkommende kører i ujævnt terræn. Konceptet er også en hjælp i forbindelse med snævre parkeringsmanøvrer i den store bil ved bykørsel.
Klar med el-drift
Land Rover siger, at alle deres biler skal elektrificeres i den ene eller anden form fra 2020, så derfor er den også klar med en 48-volts mild hybrid-drivlinje i bilen. Systemet høster den energi, der normalt mistes under deceleration, og det bliver brugt til at assistere motoren under acceleration.
En ren plugin-hybrid kommer til næste år. På det danske marked får vi to dieselmotorer og to benzinmotorer at vælge mellem: Diesel med enten 180 hk eller 240 hk, mens benzinversionen har 200 eller 250 hk.
Land Rover Discovery introduceres på det danske marked i september måned. Disco Sport, som bilen kærligt kaldes, kommer til at få en startpris på 623.880 kroner for en meget veludstyret Discovery Sport S, der har en beskatning på 557.900 kroner., er den nye Discovery Sport klar til at tage konkurrencen op med andre 4x4 luksus SUV.