Annonce
Motor

Eldrevet businessclass for hele familien

Mercedes er på vej med en eldrevet limousinebus, der også kan fungere som varevogn, og det må der være mange, som slikker sig om munden over.

Det er kun få uger siden at Mercedes-Benz viste konceptbilen Concept EQV Geneva Motor Show. Dermed præsenterede de verdens første elektriske premium-MPV.

Nu viser det sig, at det ikke var for sjov, at bilen var med, for allerede på efterårets motorshow i Frankfurt, IAA, regner ,Mercedes med at vise det første produktionsklare eksemplar frem.

Bilen bliver nok en favorit blandt limousine-chaffører, som ønsker at vil fragte deres passagerer i en blanding af luksus og politisk korrekt bevidsthed. Og det er ellers to ting, som sjældent hører sammen i bilverdenen.

Der bliver masser af plads i Concept EQV, der fås med syv eller otte pladser, og alle sæder kan både omplaceres eller helt tages ud. Det giver nærmest uanede muligheder for at udnytte bilens fulde potentiale, da samme bil i princippet ville kunne tjene som VIP-shuttle om aftenen og varebil i løbet af dagen.

Men det som jo gør bilen interessant er den elektriske del. Elmotoren leverer 204 hestekræfter, og det bør være rigeligt i en elbil. Lithium-ion-batteriet giver en rækkevidde på op til 400 kilometer mellem hver opladning, og fordi batteripakken er placeret under gulvet, er pladsen i kabinen upåvirket, ligesom bilens tyngdepunkt er lavt.

Bruger man en af de særlige stærkstrømsopladere, skulle det være muligt at lade op til 100 kilometers strøm på kun et kvarter.

Blåt i blåt

Designmæssigt trækker Concept EQV tråde til søsterbilen V-Klasse såvel som den ny EQC, hvilket især kommer til udtryk i LED-listen på bilens front, der med al tydelighed understreger bilens futuristiske DNA.

Det er især de nærmest blåhvide LED-linjer på fronten, der sender tankerne hen mod en scene i fra Blade Runner, men indenfor er der dog skruet lidt ned for det futuristiske look.

Kabinen er genkendelig og typisk Mercedes, og føreren kan nyde godt af infotainmentsystemet MBUX - Mercedes-Benz User Experience - som både benytter kunstig intelligens og Augmented Reality til at optimere kørsel og komfort.

Det er dog ikke den store, brede dobbeltskærm, man får ejeren af - desværre. Og præcis som det kendes fra EQC, arbejder navigationen aktivt med at oplyse om tilgængelige ladestationer langs ruten.

Mercedes har allerede elvarevognen e-Vito til salg, men den kan med sit noget mindre batteri kun køre og absolut højst 150 km på en opladning.

Annonce
Annonce
Annonce
Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker i morgen

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Guldborgsund

Chok, chok, chok fra Vestlolland

112

Uvenner ude på marken: Fik slag i hovedet

Maribo

Var selv med til at lukke dem: Nu var han med til åbningen af en ny

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

86.000 danskere er afhængige

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Guldborgsund

En kongelig propel er landet på Dølle

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Dølle

Så er markedspladsen åben

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Lokal nyt

Meget har ændret sig: Dette er nyt på Dølle

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes