Annonce
Motor

Forpremiere: DS3 og de frække forlygter

DS3 Crossback Foto: Bilsektionen.dk

Efter en tid med et ret begrænset modeludvalg er DS tilbage med en kompakt SUV, der henvender sig til premium-segmentet - vi ser på hvorfor.

Mols Bjerge: Unikke løsninger og et et unikt udseende. Det er altid, hvad man skal vente sig, når det gælder biler fra DS, som tidligere var et undermærke under Citroën. Nu er mærket, som de selv siger, ikke tættere på Citroën end Peugeot og Opel er, og derfor har for eksempel designerne frie hænder til at forme bilen.

Det er så sket med DS3 Crossback, der sender ganske tydelige hilsner til sin forgænger, Citroën DS3. Men I DS3 anno 2019 er dækkene blevet større, højden forøget, bredden udvidet og der er tilføjet bagdøre. Og hokus-pokus, så har vi en kompakt SUV.

Derudover har designerne fået helt frie tøjler, så der er fede detaljer - for eksempel at håndtagene automatisk kommer ud fra bilen, når man nærmer sig den a la Tesla. Det ser virkelig godt ud. Det, sammen med masser af udstyr, betyder, at DS3 dermed kan kalde sig for en premium-SUV. Kunderne skal komme fra BMW og Audi, og det gør de faktisk allerede, viser salget af DS3.

Som nævnt er det designet, som adskiller DS-modellerne fra deres mere kedelige søstermodeller fra Peugeot, Citroën og Opel, som alle er en del af PSA-koncernen sammen med netop DS. Du ser det tydeligt udefra med det specielle forlygter, som har en eller anden form for matrix-teknologi. Det ser godt ud men er også en smule liret.

I det hele taget er der masser af trapezformede firkanter i designet (DS kalder dem for diamanter, rolig nu), og andre anderledes detaljer, som gør bilen unik. Noget af det er også betjeningen af infotainmentanlægget, som sker enten via en stor, bred 10-tommers skærm, eller en lidt for lille syvtommers skærm, som er knap på premium.

Desuden har DS droppet rigtige knapper, så der kun er touchflader. Det er falder ikke i denne testers smag.

Bilen er ellers bygget på den samme platform som de kommende Peugeot 208, 2008 og Opel Corsa. Ligesom de andre biler skal DS3 Crossback også lavet som en ren elbil i det nye år.

DS3 Crossback Foto: Bilsektionen.dk

Stor forskel på motorer

I første omgang kommer bilen dog med fem forskellige motorer. En diesel med 100 hk og tre benzinudgaver med enten 100, 130 eller 155 hk.

Bilsektionen fik prøvet den lille diesel med 100 hk og benzinudgaven med 155 hk. 100 hk er lige lidt nok i denne udgave. Der er ikke kræfter nok til at retfærdiggøre fornemmelsen af en premium-bil, og anbefalingen må være mindst de 130 hk.

Den store med 155 hk havde automatgear og trækker helt fra lave omdrejninger, og det er nok også det, de fleste kunder vil vælge, når man tænker på, at det er en premiumbil. Ikke at der er noget galt med den manuelle gearkasse, men det passer bilen bedre, at den er udstyret med PSA's 8-trins EAT-gearkasse, som skifter problemfrit og hurtigt.

DS3 Crossback Foto: Bilsektionen.dk
Artiklen fortsætter efter annoncen

Godt bundtræk

I det hele taget er det en ganske komfortabel oplevelse at køre DS3 Crossback. Den er desværre ikke udstyret med hydrauliske dæmpere, men alligevel er komforten til den lidt bløde side. Fordi bilen er høj og relativt kort har den også tendens til at hælde uden at det bliver kritisk.

Ved motorvejskørsel er bilen virkelig stabil og motoren virkelig stille, og hvis man ikke bruger den adaptive fartpilot (som er blandt de bedre) så kommer man let til at køre for hurtigt.

Kabinen er kompakt, og det det samme bliver tilfældet på bagsædet, hvor man ikke skal have forsædet for langt tilbage, hvis der skal være god plads til en voksen på bagsædet.

DS3 Crossback vil gerne konkurrere med Audi Q2 og Mini Crossback, og det bliver til priser fra 249.995 kroner for en noget lavt udstyret udgave, der dog har 17 tommer alufælge, parkeringssensorer for og bag, Apple Carplay og automatisk nødbremse, som virker mellem 5 til 140 km/t. Dyrest bliver udgaven med en 155 hk. og Elegance-udstyr.

At DS3 er en premium-bil afhænger af udgaven. Det er ikke nødvendigt at gå efter øverste udstyrsniveau. Den udgave som hedder performance-line gør det glimrende, og den giver dig al den premiun-fornemmelse, du håber på.

DS3 Crossback Foto: Bilsektionen.dk
DS3 Crossback Foto: Bilsektionen.dk
DS3 Crossback Foto: Bilsektionen.dk
DS3 Crossback Foto: Bilsektionen.dk
  • DS3 Crossback Foto: Bilsektionen.dk
  • DS3 Crossback Foto: Bilsektionen.dk
  • DS3 Crossback Foto: Bilsektionen.dk
  • DS3 Crossback Foto: Bilsektionen.dk
  • DS3 Crossback Foto: Bilsektionen.dk
  • DS3 Crossback Foto: Bilsektionen.dk
  • DS3 Crossback Foto: Bilsektionen.dk
Annonce
Annonce
Annonce
Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker i morgen

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Guldborgsund

Chok, chok, chok fra Vestlolland

112

Uvenner ude på marken: Fik slag i hovedet

Maribo

Var selv med til at lukke dem: Nu var han med til åbningen af en ny

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

86.000 danskere er afhængige

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Guldborgsund

En kongelig propel er landet på Dølle

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Dølle

Så er markedspladsen åben

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Lokal nyt

Meget har ændret sig: Dette er nyt på Dølle

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er i semifinalen