Annonce
Motor

Her er den elektriske folkevogn

Den konventionelle er pænere. Kona Electric har helt lukket front og let ændret design omkring LED-lygterne. Foto: Jens Høy

Koreanerne overhaler de europæiske producenter indenom. Den elektriske Hyundai Kona har op til 480 kilometer i rækkevidde - og Hyundai lover, at der er biler til alle.

Prepare to want one...Sådan lød Hyndais slogan omkring år 2000, og det blev der trukket på smilebåndet af på mange direktionsgange hos de etablerede bilmærker.

Knap 20 år senere er en række af bilmærker enten helt forsvundet eller reduceret til en skygge af fortidens salg, og Hyundai og Kia er godt på vej til samlet set at blive blandt verdens tre største bilproducenter.

Koreanernes succes er skabt ud af benhårdt arbejde og masser af penge til udvikling samt det faktum, at de i mange år har snuppet de bedste ingeniører og kloge hoveder hos de klassiske etablerede mærker, der har produceret biler i 100 år.

Ladetid til 80 procent tager 54 min med 100 kW lynlader. Foto: Jens Høy

Folkevogn på strøm

Med den kommende elektriske udgave af Hyundai Kona er man let og elegant ved at overhale de store producenter indenom. Selv verdens mest solgte elektriske bil, Nissan Leaf, må se sig slået på rækkevidde, når Kona EV til næste år lander i Europa.

Kona EV kommer med to forskellige størrelse af batteri og to størrelser på laderen. Mindste batteri er 39 Kwh(elmotor på 139 hk) og det store på 64 kWh (elmotor på 204 hk).

Den elektriske Kona er først til levering næste forår, så derfor er alt omkring priser et åbent spørgsmål, idet afgiften på elektriske biler ser ud til at stige i 2019. Vi gætter på en pris lige under 300.000 kroner for mindste batteri.

Hyundai Kona Electric
Standard batteri: 39,2 kWh
Effekt: 136 hk
Topfart: 155 km/t
Rækkevidde: 312 WLTP
Ladetid: 6 timer 10 min med indbygget 7,2 kW lader

Stort batteri: 64 kWh
Effekt: 204 hk
Topfart: 167 km/t
Rækkevidde: 482 km WLTP
Ladetid: 9 timer 35 min med indbygget 7,2 kW lader

Artiklen fortsætter efter annoncen

Power på kanten

Vi prøver bilen med alt tænkeligt udstyr og udelukkende i topversionen med 204 hestekræfter, hvilket næsten er i overkanten til Kona. Accelerationen til 100 km/t tager blot 7,8 sekund.

Som med andre kraftige elektriske biler med forhjulstræk skal hjulene pege ligeud, inden du øser kræfterne op, og i det hele taget er det lidt naturstridigt at have så meget power, for kræfterne kommer øjeblikkeligt.

Jeg tror, at vi kommer til at se ulykker i de kommende år, hvor billister af vanvare og gammel uvane kommer til at trykke for hårdt på speederen i deres nye elbil og bliver overraskede over så hurtigt det går.

Med den mange kræfter følger nemlig ingen store brede hjul til at overføre effekten, og samtidig er elbilerne tunge, hvilket ikke giver optimale køreegenskaber.

Med til det billede hører også, at de tunge elbiler på smalle hjul kommer til at skøjte rundt på vinterglatte veje!

Kona EV er i princippet en almindelig Kona udstyret med batteri, der snupper en anelse af gulvhøjden ved bagsædet. I praksis har det ingen betydning, så Kona ligner en folkevogn på strøm med en rækkevidde, som vil tiltale skeptikere udi elbilens velsignelser.

I bilens interiør er der ikke stor forskel på en konventionel Kona og så den elektriske. Bilen, vi prøver, er med Hyundais selvkørende funktion, der holder bilen på midten af vejen, og det virker overraskende godt med tanke på, at der er tale om 1. generation fra Hyundais hånd.

Vi bemærker også en funktionel betjening af bilens automatiske gear via store tydelige knapper frem for dimser, der skal skubbes frem, tilbage eller til siden.

I forbindelse med eldrift har Kona også fået et nyt digitalt display på 7'', som erstatter analoge informationer om fart og omdrejninger, samt muligheden for head-up-display i farve, der også viser navigation.

  • Den konventionelle er pænere. Kona Electric har helt lukket front og let ændret design omkring LED-lygterne. Foto: Jens Høy
  • Ladetid til 80 procent tager 54 min med 100 kW lynlader. Foto: Jens Høy
Annonce
Annonce
Annonce
Dølle

Nu ryster Dølle igen: 1600 damer går fest-amok!

Dølle

Ødelæggende vejr skaber problemer: Dølle kæmper for farbart marked

Dølle

Ørkenens døtre og Mario Sisters glæder sig: - Vi har varmet lidt op hjemmefra

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Sport

Kunne ikke se sig selv fortsætte: Stopper efter træneruro

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Guldborgsund

Voldsomt vejr: Nu besøger Lars Løkke smadret havn

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Guldborgsund

Gerts vilde døgn: - Det er 24 timer i helvede

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Dølle

Claus må "skjule sin identitet": - Jeg blev ked af det, da jeg hørte det

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Sport

Så skete det endelig - Nykøbing FC tog en kæmpe skalp

112

Fik slag i hovedet på marken

112

Hurtigt personale fik slukket brand