S og SF rammer sine kernevælgere med betalingsringen, vurderer trafikforsker. Kørselsafgift er mere fair.
Socialdemokraterne og SF kommer til at ramme deres kernevælgere på pengepungen, hvis partierne får anlagt en betalingsring rundt om København.
Trafikafgiften på kørsel ind og ud af København vil nemlig ramme de lavtlønnede familier hårdest, vurderer økonom og trafikforsker Ismir Mulalic.
- En betalingsring er en variabel omkostning, for den afhænger af, hvor meget du kører, og hvor du kører, siger forskeren, som er adjunkt ved DTU Transport:
- Og når variable afgifter på brug af biler stiger, så vil relativt fattigere familier betale mere i forhold til de rigere familier, forklarer Ismir Mulalic.
Han baserer sin vurdering på et studie af transportafgifters effekt på den sociale ulighed, som han har foretaget sammen med det velfærdsundersøgende SFI og forskere fra Frankrig og Cypern.
Den økonomiske skævhed i betalingsringen opstår, fordi de lavtlønnede familier typisk bosætter sig uden for København på grund af de høje boligpriser i den centrale del af hovedstadsområdet.
Samtidig påpeger Ismir Mulalic, at den kollektive trafik ikke altid er hyppig og tæt nok på borgerne i forstadsområderne til, at den udgør et reelt alternativ til bilen.
- Som regel er det børnefamilier, der bor derude, så de skal i et vist omfang køre i bil for at kunne hente og bringe, forklarer trafikforskeren.
Han har ligeledes gennem sin forskning kunnet konstatere, at højtlønnede er bedre til at blive kompenseret for stigende transportudgifter i forbindelse med lønforhandlinger.
Hvis politikerne gerne vil nedbringe trængslen i København på en socialt retfærdig måde, foreslår han i stedet et GPS-baseret afgiftssystem.
- På den måde kan man differentiere mellem, om man kører rundt i en stor bil i København i myldretiden eller i en lille på Lolland om aftenen, argumenterer Ismir Mulalic.
/ritzau/