Annonce
Politik

Bilejere frygter kommuner ser sig blind på lavere fart

FDM frygter, at nogle kommuner vil bruge muligheden for at sænke hastigheden uden grund. Foto: Polfoto/Jens Dresling

FDM vil holde et vågent øje med, hvordan kommunerne bruger ny mulighed for at sænke hastighedsgrænsen.

Det bliver lettere for kommunerne at sænke hastighedsgrænsen fra 50 til 40 kilometer i timen ved skoler for at beskytte fodgængere og cyklister.

Det har transportminister Ole Birk Olesen (LA) besluttet.

Og den idé giver god mening, mener Forenede Danske Motorejere (FDM).

FDM er dog bekymret for, at nogle kommuner vil bruge muligheden for at træde på bremsen de steder, hvor andre greb som bump og cykelstier er mere effektive, siger juridisk konsulent Dennis Lange.

- Visse kommuner såsom København kan bruge det til at sætte hastigheden ned i hele bydele eller hele kommunen. Det vil være forkert, mener vi, siger han.

- Når man sætter hastigheden ned, hvor der ikke er behov for det, så bliver der mindre fremkommelighed.

Grundlæggende mener FDM dog, at det en god idé at sætte hastigheden ned visse steder - såsom ved skoler.

Tidligere skulle kommunerne spørge politiet om lov til at sænke hastigheden fra 50 til 40 kilometer i timen.

Men transportministeren gør det nu nemmere ved at fjerne et krav til kommunerne om at kunne dokumentere ulykker på strækningen.

Fremover skal alene risikoen for ulykker være nok til at sænke hastigheden.

Men en lavere hastighed er ikke altid den bedste løsning, mener Dennis Lange. I stedet bør kommunerne have et åbent sind over for andre løsninger, siger han.

- Det kan være ved at skille færdselsarterne ad. Altså lave en cykelsti. Man kan også lave bump eller lignende.

Ifølge Harry Lahrmann, der er trafikforsker ved Aalborg Universitet, har erfaringer vist, at bump har den klart mest hastighedssænkende effekt. Løsningen har dog ulemper.

- De giver en relativt stor diskomfort for bilisterne. Plus at du skal etablere dem og vedligeholde dem, og det koster penge. Så vil kommunerne hellere sætte et skilt op, siger han med henvisning til den billigere løsning at sænke hastigheden.

  • 40 km/t.-zoner nedsætter risikoen for trafikulykker
    FDM frygter, at nogle kommuner vil bruge muligheden for at sænke hastigheden uden grund. Foto: Polfoto/Jens Dresling
Annonce
Politik

S-politiker med fortid på Falster trækker sig efter "Den sorte svane"

Lokal nyt

Ny aftale sikrer over to milliarder kroner mere til sundhed

Annonce
Annonce
112

Politiet efterlyser vidner til endnu en brand

112

Stoppet af politiet: Bilist uden kørekort ville gratis med færgen

112

Smadrede rude og blev kørt direkte i fængsel

Indland

Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise

112

Politiet tog bilen og sigtede kvinden for et hav af forhold

Lolland

Lolland er helt i toppen: Intet sted er den grønnere

112

Stukket i ryggen med kniv: Nu har han meldt sig selv

Sport

Niklas Landin stopper på landsholdet

Sport

Markant flere til håndbold: Tilskuerne strømmer ind i den nye hal

112

Familie på gåtur fandt knogle fra Emilie Meng

Vejret

Vink farvel til sommervejr: Nu kommer regnen og blæsten

Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

Lolland

Skimmelsvamp sender 180 væk: De er begejstrede over løsning

Politik

S-politiker med fortid på Falster trækker sig efter "Den sorte svane"

Indland

It-forsker opfordrer Ticketmaster-brugere til at skifte kode

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Socialbevidst kok er ny forpagter på familiecamping

Madens Folkemøde

Hun er særdeles tilfreds: - Jeg kan slet ikke finde på noget dårligt at sige

Udland

Brandmand mister livet i redningsaktion under sydtyske oversvømmelser

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Guldborgsund

Statsministeren på dobbelt-besøg på Falster

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission