Landets lærere er havnet i modvind i konflikten om deres arbejdstid.
Ikke alene har kommunernes forening, KL, varslet lockout på skolerne, men i en meningsmåling, som Rambøll/Analyse Danmark har lavet for Jyllands-Posten, svarer to ud af tre, at lærerne bør undervise mere, end de gør i dag.
Samtidig svarer næsten halvdelen af danskerne, at lærerne ifølge deres opfattelse, arbejder mindre end andre på arbejdsmarkedet.
Anders Bondo Christensen, der er formand for Danmarks Lærerforening, er ikke overrasket over svaret.
- Vi er helt klar over, at der længe har hersket en myte om, at lærere ikke laver så meget som andre, siger han til Jyllands-Posten.
- Det er givetvis opstået, fordi skoleelever har mange undervisningsfrie dage om året, og så er der jo nogen, der tror, at lærere kun arbejder, når børnene er i skole.
Professor Jens Rasmussen fra Aarhus Universitet, som i mange år har forsket i læreruddannelsen, peger også på en jordnær forklaring på danskernes bedømmelse af lærerne:
Den fleksible arbejdsdag, der betyder, at lærere kan forlade skolen klokken 15 eller tidligere for at forberede sig derhjemme.
- Det har en betydning for forældrenes syn på lærerne, at de møder dem nede i Brugsen midt på dagen, siger han til Jyllands-Posten.
En anden ekspert mener, at holdningen til lærernes indsats på arbejdsmarkedet i høj grad skyldes den offentlige debat, hvor KL dygtigt har fremstillet, at lærernes arbejde skal "normaliseres".
- Men erfaringerne viser samtidig, at stemningen sagtens kan skifte under en konflikt, især det går op for danskerne, at en lockout vil have konsekvenser for både forældre og børn, siger professor Henning Jørgensen, arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet.
/ritzau/