Uddrag fra kommissionsrapporten, hvor Kaj Petersens far, Karl Petersen beskriver forløbet 9. april 1940 om morgenen på havnen i Gedser:
Et andet vidne, togbetjent Karl Petersen, Gedser, - */* jfr. tillige Karl Petersens oplysninger til „Lolland-Falsters Stiftstidende”, A. nr. 117. - forklarer (A. 133), at han havde tjeneste på Gedser station fra d. 8. april 1940 kl. 22.00 til d. 9. kl. 6.00, og herunder påbegyndte han d. 9. kl. 3.30 at gøre klar til at køre jernbanevogne ombord i den danske færge „Danmark”.
Straks efter kl. 3.30 kom matroserne fra „Danmark” i land, og de hilste på hinanden, og herunder bemærkede han lanternerne på et skib, der sejlede i retning mod Gedser, men som endnu var meget langt ude, og klokken var på det tidspunkt mellem 3.30 og 3.35, og man drøftede, at det sikkert var en kreaturbåd fra Tyskland, idet der normalt på tirsdage kom en sådan båd.
Derefter gav man „Danmark” et træk jernbanevogne om bord og gjorde klar til andet træk, og kl. har da været 3.45 á 3.50, hvilket absolut ikke kan differere 5 min. På dette tidspunkt gled færgen „Mecklenburg” ind i det vestre færgeleje, og han udtalte til sin rangerleder, J.O. Jensen: „dér kommer færgen, jeg går over og firer klappen”, hvorefter han gik ind i rejsegodsekspeditionen og tog svinget til klappen - svinget har sin plads i denne bygning - som han derefter gik over og firede ned.
Han bemærkede intet usædvanligt, idet det var de samme kendte matroser og styrmænd, der stod i færgens stævn klar som sædvanlig til at få fortøjet.
Straks efter at klappen var firet ned, kom styrmanden i land, og han bad Karl Petersen om at give sig svinget til klappen, hvilket denne ikke straks reagerede på, idet han fandt forlangendet mærkeligt og usædvanligt, men han lagde mærke til, at styrmanden stod med en „lukket firkantet pistol”, ca. 6,35 eller 7,65 mm, i hånden, og han gentog straks efter igen sit forlangende, hvorefter Karl Petersen kastede svinget op på motorkassen til spillet, hvorfra styrmanden så tog svinget.
Der var ikke tale om, at styrmanden truede ham med pistolen, han så kun, at styrmanden havde en sådan i hånden. Efter at styrmanden havde taget svinget, gik han ind på broklappen, tog en lommelygte op af lommen og blinkede ind over skibet, og derefter løb en del soldater i land og påbegyndte en besættelse af stationen.
Karl Petersen gik derefter hen til styrmanden og sagde til ham, at de da ikke havde lov til at holde manøvre i Danmark, men styrmanden svarede ham ikke, hvorfor han løb over til det østre færgeleje for at fortælle om begivenheden til sin rangerleder, men straks efter blev han tillige med de øvrige omringet af tyske soldater og ført over på overassistent Lindebods kontor, hvor de midlertidig blev holdt indespærret.
Han er absolut sikker på tidspunktet, der ikke differerer på 5 min., og han siger til bestyrkelse af dette, at der holdt et tog klar til afgang kl. 4.00, men det nåede ikke af sted, idet tyskerne lige forinden afgangen rev ilden ud af fyret.
Der var ikke civile personer tilstede under nedfiringen af broklappen, og der er absolut ingen, der har opfordret ham til at foretage nedfiringen, det skete ganske rutinemæssigt.”