Dansk Industri glæder sig over, at trafikaftalen til 3,5 milliarder kroner, som netop er indgået mellem regeringen og oppositionen, også giver vejene et løft.
- Midlerne til infrastruktur er knappe, og det er nødvendigt at prioritere de projekter, der giver mest for pengene og skaber vækst, siger branchedirektør Michael Svane, Dansk Industri.
- Det er positivt, at man med trafikaftalen prioriterer den helt nødvendige udbygning af vejnettet, at man får bedre mulighed for at køre med modulvogntog, og at man styrker adgangen til havnene, tilføjer han.
DI beklager dog, at det ikke er lykkedes at finde penge til endnu flere vejprojekter.
- Flere af de projekter, som Infrastruktur-kommissionen anbefalede, er desværre fortsat på stand-by, siger han.
- Det drejer sig om etaper af Frederikssundsmotorvejen, Helsingørmotorvejen og motorvejen på Vestfyn, siger Michael Svane.
Også Dansk Erhverv roser trafikaftalen for "at favne bredt".
- Det er altid sjovest at klippe snorene over til en ny bro, bane eller vej. Der er knap så meget prestige i vedligeholdelse, medmindre vejarbejdet i sig selv giver trafikpropper, siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk fra Dansk Erhverv.
- Trafikpolitikerne skal derfor have ros for at holde fokus på dette område, siger han.
- Investeringer i veje, baner og broer er langsigtet stof, som man ikke nødvendigvis vinder stemmer på her og nu.
- Men ikke desto mindre er det vigtigt at træffe beslutninger, der er fremtidssikret, og det gøres bedst i brede aftaler, der ikke ændres, selvom regeringen skifter farve, siger han.
/ritzau/