Det er rigtig fint, at Venstre vil bygge flere veje. Det skal bare være der, hvor bilkøerne er længst, mener erhvervsorganisationen DI.
Nye veje skal bygges, der hvor bilkøerne er længst, mener erhvervsorganisationen DI. Derfor er det et fejlskud, når Venstre vil udbygge hovedveje i Vestjylland og på Sjælland for en milliard kroner. Behovet er nemlig langt større andre steder i landet, lyder kritikken.
- Den største trængsel findes på alle indfaldsvejene til København, i trekantområdet, omkring Vejlefjordbroen og på Vestfyn. Her fandt politikerne kun penge til at udbygge en mindre etape af vejnettet, så trængslen vil fortsætte i mange år endnu, siger chef for infrastruktur i DI Michael Carlsen i en kommentar.
Venstre vil opgradere vejnettet i udkantsområderne. Men DI mener, at det er mest fornuftigt at udvide vejene, hvor der er flest biler.
- Der er en grund til, at der er bilkøer. Det er medarbejdere på vej til og fra arbejde - og det er gods, der skal ud til kunderne, siger Michael Carlsen.
Han siger, at de offentlige investeringer i infrastruktur derfor bør målrettes, hvor den kan smidiggøre vejen til vækst.
Venstre kræver, at en ny trafikaftale i 2011 indeholder nye investeringer i veje væk fra de større byer på en milliard kroner. Venstre ønsker at udbygge flere landeveje, der i dag kun har et enkelt spor i hver retning, til tre spor på flere steder.
/ritzau/