Annonce
Politik

Direktør: Behov for kontrol med gidselforhandlinger

Der er behov for en uvildig kontrol med, om gidselforhandlinger gør fremskridt og foregår, som de skal. Det viser den to år, tre måneder og 18 dage lange gidseltagning af Søren Lyngbjørn og Eddy Lopéz i Somalia.

Det siger Fritz Ganzhorn, direktør i fagforeningen Søfartens Ledere.

- Der er behov for, at myndighederne som de eneste herhjemme kan åbne døren for at tjekke, om alt foregår, som det skal. I Shipcraft-sagen var der oplagt noget, der ikke kørte, som det skulle.

- Vi har set et rederi, der har kunnet sidde meget alene og meget længe uden at komme nogen vegne, siger Fritz Ganzhorn til Ritzau.

Direktøren er tilfreds med, at Folketingets Udenrigspolitiske Nævn på Enhedslistens initiativ skal endevende den langvarige gidselsag.

Partiet har foreslået nedsættelsen af et uvildigt pirat-gidselråd med faglig ekspertise, der kan overtage forhandlingerne på rederiets eller virksomhedens regning.

- Der har været mange spekulationer om, hvorvidt rederiet ikke ønskede eller kunne fremskaffe penge til forhandlingerne og løsesum, og det er ikke lovpligtigt, at rederier skal forsikre sig mod kidnapning af søfolk.

- Derfor er der, som i mange andre sammenhænge i det danske samfund behov for et uvildigt organ, der kan kontrollere, om tingene kører, som de skal, siger Fritz Ganzhorn.

Kaptajn Eddy Lopéz lider i dag mentalt efter de voldsomme oplevelser under den langvarige gidseltagning, hvor han og besætningen blev udsat for tæsk, trusler og tortur. Jo længere sagen trak ud, des mere voldelige blev piraterne mod gidslerne.

Lopéz føler sig svigtet og glemt og mener, at den danske stat burde have grebet ind over for rederiet langt tidligere.

- Det duede ikke, at Claus Bech (rederiets direktør, red.) selv sad og forhandlede, det skulle han ikke have lov til for de danske myndigheder. Der skete først rigtig noget, da en professionel forhandler kom på i 2012. Da havde vi siddet som gidsler i et år, siger Eddy Lopéz til Ritzau.

I andre danske gidsel- og kapringssager var der professionelle forhandlere på fra starten, og skibe og gidsler kom hjem efter to-tre måneder. Det gjaldt blandt andet Danica White-kapringen i 2007 og Clipper-skibet CEC Future i 2008.

/ritzau/

Annonce
Politik

Pia Kjærsgaard: Det må ikke ske igen

Politik

Har du styr på din stemme? Tag vores kandidattest her

Annonce
Annonce
Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

112

Næstvedere opfordres til at blive inden døre under brand

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Lolland

Kommunalt forslag betyder store udgifter for husejere

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Nordfalster

- Jeg bliver så harm over, at det bliver ødelagt for dem, der gør noget for andre

Guldborgsund

Holger Schou er pissehamrende stolt

Lolland

Jørgen har været med hver gang siden 1974: - Det er svært at stoppe

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Brobyggeri når milepæl - og det kan bilisterne glæde sig over

Lolland

Skybrud kan ramme folkemøde: Vi har beredskabet klar

Udland

Trump kendt skyldig: Ingen er hævet over loven

Lolland

Dansk tv-kendis: Sydhavsøerne har det hele

Lolland

Snart ryger de ud: - Jeg synes, det er lidt diskriminerende

Guldborgsund

Efter tronskifte: Nu melder kongehuset ud om lokal protektion

Guldborgsund

Stor redningsøvelse ud for Gedser