Prisen for en forbindelse over Femernbæltet vil fortsætte med at stige, indtil en bro eller tunnel står færdig. Det mener ekspert i anlægsprojekter.
Den endelige regning for forbindelsen over Femernbæltet bliver større end de tal, transportministeren tirsdag fremlagde.
Det vurderer Bent Flyvbjerg, professor ved Oxford Universitet, der ud over at være førende international ekspert i store anlægsprojekter - på tæt hold har fulgt anlægget af forbindelserne over Storebælt og Øresund.
- Min forskning fra andre lignende projekter viser, at udgifterne typisk bliver ved med at stige. Det tal, vi har nu, er selvfølgelig tættere på den endelige pris, men der er over 50 procent sandsynlighed for, at vi ender med en større regning, siger han.
Tirsdag kom det frem, at Femernbroen bliver 5,7 milliarder kroner dyrere end hidtil antaget, mens en sænketunnel bliver 3,7 milliarder kroner billigere end antaget.
Dermed er der kun 600 millioner kroners forskel på en bro og en tunnel - med tunnelen som den billigste.
Samtidig er projektet blevet udsat to år, og det vil blot få udgifterne til at stige yderligere, fortæller Bent Flyvbjerg.
- Forsinkelser er noget af det, der virkelig koster på budgettet. Der er en meget tæt sammenhæng mellem forsinkelser og budgetoverskridelser, siger han.
Tidligere har DR-Byen, Københavns Metro og broerne over Storebælt og Øresund overskredet budgetterne. Og det er ikke tilfældigt, at projekternes budgetter bliver overskredet.
- Der er generelt to grunde til, at sådanne projekter bliver dyrere end budgetteret. Enten fordi folkene bag er for optimistiske, eller fordi de med vilje undervurderer udgifterne for at få penge til at bygge, siger Bent Flybjerg.
Udgifterne til Storebæltsforbindelsen sprængte budgettet med 55 procent.
/ritzau/