Annonce
Politik

Enklere reklameregler på vej

Arkivfoto Foto: Polfoto/Mads Nissen

Dansk erhvervsliv har længe efterspurgt enklere regler for markedsføring, det er nu på vej, efter anbefaling fra Implementeringsrådet.

Hidtil har virksomheder ikke måtte sende elektronisk markedsføring til deres eksisterende kunder uden samtykke.

Det kan ændre sig nu, efter at Implementeringsrådet, den danske fortolker af EU regler, i dag anbefaler Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutering, at se på reglerne.

Dansk Industri finder reglerne unødvendigt bøvlede og byrdefulde og kalder det dansk overimplementering af EU-regler.

- Reglerne fungerer ikke i praksis. Virksomhederne kan ikke forstå, at de ikke må kommunikere digitalt med deres erhvervskunder uden ustandseligt at bede om samtykke. Kunderne forventer jo netop i stigende grad at blive serviceret digitalt. Derfor er vi glade for beslutningen i Implementeringsrådet, siger branchedirektør Annette Falberg, DI Handel, som er Dansk Industris branchefællesskab for handelsvirksomhederne.

Spam-reglerne stammer fra et EU-direktiv, men hvor reglerne i direktivet kun gælder, når modtageren er en forbruger, så har vi i Danmark indført strengere regler, så reglerne også gælder, når modtageren er en erhvervsdrivende.

- Det er en dansk overimplementering, som DI flere gange har slået alarm over for. Vores appel til regeringen er nu, at den vil arbejde for at give virksomhederne den lempelse, siger Annette Falberg.

En række EU-lande har indført mere lempelige regler for elektronisk markedsføring mellem virksomhederne. Den danske overimplementering betyder, at det er mere besværligt for danske virksomheder at kommunikere med deres kunder, end det er for konkurrenterne i en lang række andre EU-lande.

- Reglerne gør det svært for os at servicere vores kunder ordentligt. De forventer, at vi kommunikerer med dem digitalt, men vi bliver nødt til at sende brochurer med fodpost. Det er ikke tidssvarende, siger adm. direktør Susanne Ingemann fra virksomheden Procurator.

I praksis betyder reglerne, at virksomhederne ikke må sende oplysninger om nye relevante produkter eller services, og skifter en medarbejder hos kunden job, skal virksomheden indhente nyt samtykke.

- Vi kender jo vores kunder ret godt og en del af vores forretning er at forudse kundernes behov og måske hjælpe dem til at samle deres indkøb på færre leverandører, men reglerne spænder ben.
Virksomhederne behøver ikke strikse regler for, hvornår de spammer deres kunder - det kan de sagtens selv finde ud af, siger Susanne Ingemann.

  • Arkivfoto Foto: Polfoto/Mads Nissen
Annonce
Politik

Lollik bliver spidskandidat

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Annonce
Annonce
Dølle

Dølle-formandens råd: Sådan undgår du kø-kaos

112

Det lokale politi får nyt våben: Se det her

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Indland

86.000 danskere er afhængige

Lolland-Falster

Refa-formand forarget: - Hvordan pokker kan de drive en virksomhed på den måde?

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Lolland

Vil afværge lokal katastrofe: - Der er et kæmpe arbejde foran os

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Politik

Lollik bliver spidskandidat

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Annonce
Annonce
Dølle

Politiet opfordrer før Dølle: - Lad være med det

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Sport

Langt fra dansk rampelys har Mike fra Maribo høstet store trofæer

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Dølle

Claus gjaldede: Er I liderlige? Og endte på landsdækkende tv

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er i semifinalen