Europaparlamentet har vedtaget Morten Løkkegaards rapport om EU's kommunikationsstrategi. Det lykkedes dog ikke Løkkegaard at få ansat specielle EU-journalister
EU skal i fremtiden kommunikere med borgerne via Facebook, Twitter og andre sociale medier, men skal ikke selv ansætte journalister, som dækker EU.
Det fremgår af en ny rapport, som Morten Løkkegaard (V) tirsdag fik vedtaget i Europaparlamentet om EU's fremtidige kommunikationsstrategi.
- For at komme i dialog med borgerne har de sociale medier vist sig særdeles effektive. De giver borgerne mulighed for at få et kig ind bag murene og gå i direkte dialog med politikerne, siger Morten Løkkegaard.
Rapporten har vakt stor debat, fordi den omfattede et forslag om, at EU selv skal ansætte en flok uafhængige graverjournalister til at skrive om unionen.
Den del af forslaget var der dog ikke opbakning til. I stedet er det blandt andet de sociale medier, som skal kendetegne EU's kommunikation i fremtiden.
I rapporten ligger også en klar opfordring til EU's medlemslande om at sikre en tilfredsstillende EU-dækning i medlemslandenes public-service-medier.
- Det er klart, at vi som politikere ikke skal blande os i, hvordan de afvikler deres EU-dækning. Det vigtige er, at de har en EU-dækning, og at de tager deres ansvar alvorligt, siger Morten Løkkegaard.
Morten Løkkegaard har selv en baggrund som journalist og vært på blandt andet TV-Avisen.
Derfor vakte det også opsigt, da han i sidste uge i et interview med Politiken kaldte danske journalister for ignorante, når det kommer til EU. En udtalelse han dog siden selv har beklaget og kaldt for "firkantet".
/ritzau/