EU går i kødet på autoriserede autoværksteder, som tager sig for godt betalt for servicetjek og reservedele. Gevinsten skal gå til forbrugerne.
Det skal være billigere for europæerne at få repareret deres biler. Derfor laver EU-Kommissionen nu en større ændring af reglerne for autoværksteder.
Med de nye regler sætter EU allerede fra 1. juni en stopper for det udbredte krav fra bilproducenter om, at olieskift og servicetjek skal foregå på autoriserede værksteder for, at garantien gælder.
Samtidig skal uafhængige autoværksteder have bedre adgang til tekniske informationer om bilerne, der er nødvendige for at udføre reparationerne, ligesom de skal have bedre adgang til reservedele.
- Jeg er overbevist om, at de nye regler vil give konkrete fordele for forbrugerne ved at nedbringe udgifterne til reparation og vedligeholdelse, siger EU's konkurrencekommissær, Joaquin Almunia.
Specielt udleveringen af tekniske informationer har i flere år været et stridspunkt mellem bilproducenterne og EU. Blandt andet har EU ført sager mod både Toyota, Fiat, General Motors og DaimlerChrysler for at få dem til at udlevere oplysningerne.
Den europæiske bilistorganisation, FIA, glæder sig over de nye regler og håber især på, at kommissionen vil holde fast i kravet om lige adgang til tekniske informationer.
Uden de informationer er det nærmest umuligt for de uafhængige værksteder at reparere nutidens biler, som nærmest er "computere med hjul", lyder argumentet.
- Adgangen til tekniske informationer for uafhængige værksteder er afgørende, hvis forbrugerne skal have gavn af en dynamisk konkurrence, frit valg og lavere udgifter til reparation og vedligehold, skriver FIA i en kommentar til de nye EU-regler.
/ritzau/