De seneste otte år har det været en diskussion, om der skal satses på fotovogne eller stærekasser.
Fotovogne bliver på den ene side blevet beskyldt for at være rene pengemaskiner, mens stærekasser kaldes forældet teknologi, da man kan se dem på bilernes GPS-systemer.
Læs her om fartbølle-striden mellem de to blokke i dansk politik, der har raset i tre forskellige regeringsperioder:
* 2007: VK-regeringen annoncerer i sit regeringsgrundlag, at den vil tage initiativ til, at der opsættes stærekasser.
* 2009: I løbet af året bliver 10 stærekasser opstillet på Sjælland som led i et forsøg.
* 2010: En rapport fra DTU Transport konkluderer, at stærekasser har givet et fald i gennemsnitshastigheden på 10-11 kilometer i timen på landeveje og 5-6 kilometer i timen i byerne. Det vurderes, at 500 stærekasser vil kunne forhindre mellem 11 og 16 procent af ulykkerne.
* 2011: Politiet anbefaler, at der opsættes minimum 500 stærekasser.
* 2012: Den nye S-R-SF-regering lancerer en trafiksikkerhedspakke, hvor de planlagte 500 stærekasser bliver skrottet. I stedet går planen ud på blandt andet at firedoble antallet af flytbare fotovogne fra 25 til 100.
I den forbindelse lyder det nu fra politiet, at fotovogne er en mere "fleksibel" løsning end stærekasser.
* 2013: De indkøbte 75 fotovogne bliver forsinket halvandet år, fordi teknologien til 30 millioner kroner er forsinket.
*2013: Regeringen og Enhedslisten beslutter, at der skal sættes stærekasser op på de danske veje alligevel. I 2015 er man dog ikke kommet længere, end at politiet skal til påbegynde et forsøg med stærekasser over Øresundsforbindelsen.
*Januar 2015: Politiet sætter gang i brugen af sine 75 nye fotovogne.
* August 2015: Fængselsbetjentenes forbund tilbyder at bemande fotovognene i stedet for betjente. Der er allerede et forsøg i gang med at have HK-ansatte i fotovognene.
* August 2015: Transportminister Hans Christian Schmidt (V) vil skrotte de bemandede fotovogne og erstatte dem med flere stærekasser.
Kilde: