Kommunerne har ikke brug for at mødes med borgerne. Men borgerne har brug for at mødes med kommunerne.
Er der knas med pensionen, eller er det svært at finde ud af, hvordan man søger kontanthjælp, så er det afsted ned i det lokale borgerservicecenter og få hjælp og en personlig snak med en sagsbehandler. Men den hjælp bliver der fremover mindre af
Om halvandet år skal otte ud af 10 ansøgninger til det offentlige være digitale.
- Meget af det borgerne kommer med er banalt, men de, der har komplekse problemer, eller dem der har svært ved at overskue det hele, vil få det svært ved manglen på personlig kontakt. De har brug for en røv at sparke og en hånd at trykke, siger erhvervs-ph.d-stipendiat Søren Skaarup fra Syddansk Universitet til DR Fyn.
Søren Skaarup har talt med mange hundrede borgere i borgerservicecentre i forbindelse med sin ph.d-afhandling.
Han mener, at der både er problemer med retssikkerheden og demokratiet, ved at digitalisere så massivt. For borgere som står i en uvant eller presset situation, har svært ved at gennemskue om de får den rette hjælp.
Sammen med formanden for Borgerservice Danmark, Jane Ussing har Søren Skaarup derfor sendt en opfordring til stat og kommuner:
- Vi synes, at I skal overveje grundigt, hvordan I sikrer ordentlig hjælp til borgerne. Der er brug for en helhedsorienteret vejledning på tværs af myndighedsgrænser. Personlig kontakt er en central del af, hvad det vil sige at udøve magt og myndighed, siger de.
Nogle kommuner har allerede lukket Borgerservice for personlig henvendelse. I Albertslund skal man eksempelvis ringe og lave en aftale.
- Systemet har ikke brug for at du skal møde op, borgerne derimod har brug for forståelse, afklaring og sikkerhed, siger Søren Skaarup til DR Fyn.
Boligstøtte, pension og børn- og ungeydelserer allerede centraliseret i Udbetaling Danmark. Regeringen har planer om, at de fleste resterende borgerserviceopgaver skal samme vej i løbet af få år.