Det er et gedigent kompromis, der ligger bag regeringens og oppositionens milliard-investeringer i jernbane, broer og veje landet over. Men den adresserer kun det mest nødvendige.
Sådan lyder vurderingen fra trafikforsker Henrik Harder fra Aalborg Universitet.
- Det er jo nogle ting, som har været undervejs i lang tid. Det er nogle forudsigelige politiske projekter, men også nogle absolut helt nødvendige investeringer, siger han.
- Der er reelt ikke mange penge at gøre godt med. Derfor får vi nu eksempelvis også brugerbetaling på fjordforbindelsen ved Frederikssund - og det kommer vi til at se mere af, lyder det fra Henrik Harder.
Først faldt finansieringen af en ny Storstrømsbro på plads. Så blev pengene til en motorvej mellem Herning og Holstebro fundet, og torsdag offentliggjorde transportminister Henrik Dam Kristensen (S) så en samlet trafikaftale med en samlet indsprøjtning på cirka 10 milliarder kroner.
Ud over Storstrømsbroen og den vestjyske motorvej indeholder aftalen en ny, brugerfinansieret fjordforbindelse ved Frederikssund og en udbygning af Køge Bugt-motorvejen mellem Greve og Køge.
- Du kan tage Storstrømsbroen: Grunden til, at man laver en ny, er jo, fordi den gamle ikke kan bruges så meget længere. Så det er ikke et sekund for sent, at man bliver enige om de her ting, siger Henrik Harder og fortsætter:
- Og både togfonden (til 27,5 milliarder kroner, red.) og dagens aftale viser, hvor svært det åbenbvart er for det danske samfund at være mere offensiv, når det gælder investeringer i drift og vedligehold.
Hvad savner du i aftalen?
- Man må jo formulere en vision for, hvor hurtigt man skal kunne nå rundt i Danmark. Og ikke mindst hvordan man kan binde Danmark bedre sammen med resten af Europa, siger trafikforskeren.
/ritzau/