Glem foreløbig alt om koldpresset rapsolie i dieselbiler. Det sviner mere end dieselolie.
Koldpresset rapsolie som brændstof i biler med dieselmotorer sviner lagt mere med C02, partikler og kræftfremkaldende stoffer end almindelig dieselolie.
Det viser forskning fra Center for Grøn Transport, skriver avisen Ingeniøren.
- Det er nok ikke realistisk at tro, at koldpresset rapsolie i en umiddelbar fremtid kan udbredes i større målestok for personbiler og varevogne, siger forsker Jesper Schramm fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU), som medvirker til undersøgelsen.
Det er kun koldpresset rapsolie, som forskerne vender tomlen nedad for. Ikke biodiesel, DME, som rapsolie også indgår i, men efter en meget mere kompliceret fremstillingsproces.
I efteråret påpegede DTU også, at mange dieselbilejere, som ville spare miljøet for dieselolie, fik motorsammebrud af at komme koldpresset rapsolie i tanken.
Ifølge undersøgelsen forurener koldpresset rapsolie i brændstoftanken miljøet med 20 procent mere partikelforurening end ren dieselolie. Det skyldes, at motorerne - som er lavet til dieselolie - ikke forbrænder rapsolien ligeså godt. DME-biodiesel formindsker forureningen med 20 procent.
- Selv om man modificerer motoren på baggrund af de bedst tilgængelige ombytningssæt, bliver indsprøjtningen ikke helt optimal. Det betyder en ringere forbrænding og deraf følgende højere emissionsniveau, siger Jesper Schramm.
/ritzau/