I stedet for at lægge skoler sammen under én ledelse - som det blandt andet er sket i Lolland Kommune - er det bedre at nedlægge skoler. Det mener formanden for Skolelederforeningen, Anders Balle.
Sidste år blev 246 skoler fra 52 kommuner udsat for kraftige ændringer i skolestrukturen, og i år er tallet 174. For manges vedkommende består ændringen i at bevare de oprindelige matrikler og opdele skolerne i afdelinger, som det også er sket her. Tendensen bryder Anders Balle, formand for Skolelederforeningen, sig ikke om:
- Når man bevarer skoler ved at gøre dem til afdelinger, opnår man ikke den klassekvotient, der skal til for at udløse en stor økonomisk gevinst. Nogle gange virker det, som om det er lettere for politikerne kun at spare på ledelsen. Vi ser kommuner skære 20 til 25, ja, op til 30 procent på ledelsen, og det bekymrer mig dybt, for så er det svært at tilbyde lærerne den sparring, der skal til for at løfte kvaliteten af undervisningen. Dertil kommer problemer med beslutningskompetence og kommandoveje.
Anders Balle vil hellere have, at kommuner nedlægger flere skoler, siger han til fagbladet Folkeskolen.