Annonce
Politik

Metroselskabet får ja til at larme om natten

Metroselskabet har torsdag eftermiddag fået ja til at udvide arbejdstiden på metrobyggerierne.

Et flertal i Borgerrepræsentationen i København bestående af Socialdemokraterne, SF, Enhedslisten, Det Radikale Venstre, Venstre og Liberal Alliance har indgået en politisk aftale, der giver tilladelse til udvidet arbejdstid.

Aftalen tager dog højde for, at mange københavnere er plaget af støjgener som følge af det metrobyggeri, der er i gang forskellige steder i hovedstaden.

Derfor er skal der være døgnbemandet miljøtilsyn af metrobyggepladserne, bedre offentligt tilgængelige støjmålinger samt styrket vejledning til beboerne.

Hertil kommer en pulje på minimum 20 millioner kroner fra Metroselskabet, der blandt andet skal sikre hotelværelser eller andre aflastningstilbud til de hårdest ramte naboer.

Overborgmester Frank Jensen (S) er tilfreds med, at et markant flertal i Borgerrepræsentationen har indgået en politisk aftale.

- Vi vil sætte ind med døgnbemandet miljøtilsyn for at sikre, at Metroselskabet mindsker støjen som lovet. Jeg har en meget klar forventning om, at metroen står klar til tiden og til prisen, når vi siger ja til udvidet arbejdstid.

Dansk Folkeparti og Konservative er ikke en del af den politiske aftale.

Carl Christian Ebbesen fra Dansk Folkeparti venter med at tage endelige stilling, til sagsbehandlingen skydes i gang på mandag.

- Vi går ind til forhandlingerne med et åbent sind. Men vi har en række spørgsmål, som vi gerne vil have svar på inden, siger Carl Christian Ebbesen og forklarer, at det særligt er hensynet til de berørte naboer, der optager ham.

Kort fortalt vil nattearbejdet fremover være tilladt på byggepladserne ved Marmorkirken og på tunnelarbejdspladsen ved Øster Søgade.

Arbejdstiden vil blive forlænget med fire timer på resten af byggepladserne, så metromaskinerne kan svinge med kranerne fra klokken syv til 22 ved Trianglen, Rådhuspladsen og Gammel Strand.

På resten af byggepladserne rundt om i København vil aftenarbejdet skulle foregå under jorden.

Metroselskabets argumentation for forlængelsen er, at projektet risikerer at blive op til et år forsinket, hvis ikke arbejdstiderne udvides. Det svarer til ekstra omkostninger på 1,2 til 1,5 milliarder kroner.

Den nye metroring åbner efter planen i 2018.

/ritzau/

Annonce
Politik

Vil erstatte den danske krone med euroen

Indland

Første skridt mod lavere moms? Skatteminister vil kigge på muligheden

Annonce
Annonce
112

Mand gik amok og slog politibetjent

Guldborgsund

Havne-rådhuset: Direktør har 10 konkurser på CV’et

Sport

Den voldsomt onde ånd kommer til Nykøbing

Politik

Vil erstatte den danske krone med euroen

Lolland

Kommune på jagt efter drøvtyggende hjælp

Lolland

Tine sagde farvel til sosu-jobbet for at åbne egen klinik

Guldborgsund

Lotte er paf over kommunen: - Det er så grotesk. De ved jo, det er farligt

Vejret

Weekendvejret på LF: Stort set tørt og varmest mod vest

Kultur

Over 35 millioner afspilninger: Lokal musik-producerer har international succes

Lolland

Forsinket færge udløser nødplan

Sport

Malte Ebert udgiver Danmarks officielle EM-sang

Indland

Slut med notifikationer i hobetal på Aula

Guldborgsund

Kommune inviterer tusindvis af ansatte til kæmpe fest: Så meget koster det

Sport

Tæt på udsolgt til finalebraget

Sport

Så er det officielt: René Holten Poulsen når sit store mål

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Butikslegende stopper efter 42 år:  - Alting har en ende

Sport

Trods øretæve: Tror stadig på guld til NFH

112

Politiet lover åbenhed i sagen om Emilie Meng

Vejret

Regn på vej: Risikerer op til 50 millimeter på LF

112

Natten gemte på flere påvirkede bilister

Lolland

Alice lukker sin pølsebod efter 45 år: - Det har været en livsstil - ikke et arbejde

Kultur

Anmeldere roser film om alkoholisme: Men den kan virke belærende