Når lærere og pædagoger skal i praktik, er det oftest i kommunerne rundt i landet. Derfor skal kommunerne tage mere ansvar for at sikre, at praktikken bliver god nok, så at samfundet ikke får dårligere lærere og pædagoger.
Det mener uddannelsesminister Morten Østergaard (R), som retter hård kritik mod kommunerne.
- I sidste ende er konsekvensen af, at man ikke prioriterer kvalitet i praktikken nok fra kommunernes side, at vi får dårligere pædagoger og lærere og dermed mindre udbytte for vores børn af deres ophold i daginstitutioner og folkeskole, siger Morten Østergaard.
Han peger på, at kommunerne selv er kommet med udspil til, hvordan praktikken forbedres, men det lever bare ikke op til det, de selv siger.
- Jeg synes, at når det kommer til virkelighedens verden, så skylder KL at tage sine egne ord mere alvorligt. Oplevelsen som uddannelsesminister er altså, at der er langt fra ord til handling, når det kommer til det her, siger Morten Østergaard til Ritzau.
Kommunerne får blandt andet penge til at uddanne praktikvejledere på folkeskoler, hvor lærerstuderende kommer i praktik. Men pengene bliver ifølge ministeren brugt til noget andet.
- Kommunerne har fået penge til at uddanne 200 praktikvejledere om året, og de har ikke på noget tidspunkt været over 75. Så siden 2005 skylder de i hvert fald 800 vejledere. Og det betyder selvfølgelig en svækkelse i kvaliteten af praktikken, siger Morten Østergaard.
Samtidig understreger han, at kommunerne udgør en vigtig brik for at sikre, at uddannelserne af skolelærere og pædagoger er i top. Det kan undervisningen alene ikke sikre.
Han debatterer uddannelsesproblemerne på KL's topmøde i Aalborg fredag. Og han har en helt konkret opfordring til kommunerne.
- Mit budskab er: Hold nu fast i de tanker, I har gjort i dette udspil og omsæt dem til handling. Der er brug for at styrke praktikken, og det er i meget høj grad kommunerne, der kan gøre det, siger Morten Østergaard og tilføjer:
- Derfor er det ikke nok at komme med forslag til, hvad jeg skal gøre, og skolerne skal gøre. Kommunerne må også tage et ansvar selv.
Ud over at få uddannet flere praktikvejledere til skolerne, foreslår ministeren at dele pædagogstuderendes ene praktik op fra et halvt år til to gange tre måneder for at sikre læringsmæssigt indhold også i slutningen af en praktikperiode.
/ritzau/