Modersmålsundervisning virker ikke, siger undervisningsminister Merete Riisager (LA) efter stort dansk forsøg.
Ekstra undervisningstimer i arabisk, tyrkisk, somali og andre modersmål hjælper ikke børn med indvandrerbaggrund til at blive bedre til dansk.
Heller ikke flere dansktimer eller sprogstøtte hjælper. Det er konklusionen af et stort dansk forsøg, som Undervisningsministeriet har gennemført i 2013 til 2015. Det skriver Berlingske.
Undervisningsminister Merete Riisager (LA) tager konklusionen til sig. Modersmålsundervisning virker ikke, slår hun fast over for avisen.
- Vi må konstatere, at modersmålsundervisning er en blindgyde rent pædagogisk, siger hun.
Modersmålsundervisning har i mange år været meget omdiskuteret blandt forskere og politikere.
Flere forskere har modsat forsøget vurderet, at modersmålsundervisning kan være en vigtig vej til at lære et nyt sprog. Det kan det, fordi eleverne bygger det nye sprog oven på sit modersmål.
I Danmark leder forskere stadig efter de rigtige metoder, som kan hjælpe gruppen af indvandrerbørn til at klare sig bedre i skolen.
Det fortæller professor Simon Calmar Andersen fra Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet, der har stået i spidsen for forskergruppen bag analyserne, til Berlingske.
- Hovedkonklusionen er, at vi i Danmark stadigvæk leder efter gode metoder, der kan hjælpe denne børnegruppe, som helt klart klarer sig dårligere i uddannelsessystemet end børn med dansk baggrund, siger han.
- Forsøgene med modersmålsundervisning, ekstra timer og sprogstøtte har ikke vist nogen effekt på indvandrerelevernes kundskaber i dansk.
6300 elever i 1.-, 4.- og 5.-klasse har deltaget i forsøget.