Annonce
Politik

Problemdrenge rykker sig to læringsår på tre uger

Tre uger. Længere tid behøver det ikke at tage at gøre fagligt svage drenge markant bedre til at læse, stave og regne. Hvis man altså tager dem ud af folkeskolen.

I sommer samlede Løkkefonden 102 drenge i tre uger på Drengeakademiet. Drengene kæmpede blandt andet med at være flere år bagud fagligt, at være socialt isoleret og at være tæt på at få en diagnose. 95 fuldførte.

På tre uger løftede drengene sig i snit med en læringseffekt, der svarer til to læringsår i stavning og tre læringsår i læsning og matematik.

I en ny rapport fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, der har evalueret projektet, er konklusionen ifølge Politiken, at Drengeakademiets indsats har haft stor betydning både for elevernes læring, trivsel, personlige udvikling og motivation for at gå i skole.

- Det er noget overraskende. Det er usædvanligt, at læringseffekten er så massiv. Det er samtidig rimelig velkendt, at når man laver en koncentreret indsats, så er det rimelig let at få gode effekter på læringen. Men det har også været virkelig dygtige lærere og pædagoger, der har været med i projektet, siger lektor ved Aarhus Universitet Frans Ørsted Andersen til Politiken.

Drengene fik undervisning af seks folkeskolelærere, mens der var fagpersoner med psykologisk og pædagogisk viden med på sidelinjen. Dagen startede klokken syv med morgensang og sluttede om aftenen afbrudt af mange pauser med motion.

Undervisningen var varieret med en blanding af almindelig klasseundervisning, gruppearbejde, holdundervisning, undervisning udendørs og undervisning med iPads.

Noget af det vigtigste for elevernes udvikling har ifølge Frans Ørsted Andersen været, at lærerne har accepteret drengenes lave niveau.

Christian Helm Jørgensen, der er lektor ved Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning ved RUC, vurderer, at resultaterne fra Drengeakademiet viser, at alle elever - også dem, som folkeskolen opgiver - har potentialer.

- De kan noget, langt mere, end deres lærere tror, og endda deres mor tror. Det her viser, at hvis nogle stiller forventninger til elever, der er bagud fagligt, og giver dem mulighed for at udfolde sig på en mere alsidig måde end den ensidige måde, som folkeskolen tilbyder, kan de lære og udvikle sig, siger uddannelsesforskeren til Politiken.

/ritzau/

Annonce
Politik

S-politiker med fortid på Falster trækker sig efter "Den sorte svane"

Lokal nyt

Ny aftale sikrer over to milliarder kroner mere til sundhed

Annonce
Annonce
112

Politiet efterlyser vidner til endnu en brand

112

Stoppet af politiet: Bilist uden kørekort ville gratis med færgen

112

Smadrede rude og blev kørt direkte i fængsel

Indland

Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise

112

Politiet tog bilen og sigtede kvinden for et hav af forhold

Lolland

Lolland er helt i toppen: Intet sted er den grønnere

112

Stukket i ryggen med kniv: Nu har han meldt sig selv

Sport

Niklas Landin stopper på landsholdet

Sport

Markant flere til håndbold: Tilskuerne strømmer ind i den nye hal

112

Familie på gåtur fandt knogle fra Emilie Meng

Vejret

Vink farvel til sommervejr: Nu kommer regnen og blæsten

Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

Lolland

Skimmelsvamp sender 180 væk: De er begejstrede over løsning

Politik

S-politiker med fortid på Falster trækker sig efter "Den sorte svane"

Indland

It-forsker opfordrer Ticketmaster-brugere til at skifte kode

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Socialbevidst kok er ny forpagter på familiecamping

Madens Folkemøde

Hun er særdeles tilfreds: - Jeg kan slet ikke finde på noget dårligt at sige

Udland

Brandmand mister livet i redningsaktion under sydtyske oversvømmelser

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Guldborgsund

Statsministeren på dobbelt-besøg på Falster

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission