Betalingsringen omkring København kan styres af Sund & Bælt, som står bag flere forbindelser. Det mener S og R
Staten kan styre betalingsringen omkring København gennem sit statsejede selskab Sund & Bælt Holding med aktieselskaberne Storebælt, Øresund, Femern Bælt, Sund & Bælt Partner og Brobizz.
Sådan siger trafikordførerne Rasmus Prehn (S) og Andreas Steenberg (R).
- Man laver en slags selskabsdannelse, hvori man etablerer trængselsringen. Så kan man låne penge og betale tilbage med de indtægter, som kommer, siger Rasmus Prehn.
Han er enig med Enhedslistens politiske ordfører Johanne Schmidt-Nielsen. Hun vil låne penge til at sænke billetpriserne i den offentlige trafik og betale regningen med indtægterne fra betalingsringen.
Forslaget strider ifølge Rasmus Prehn ikke mod regeringens forsigtighedsprincip om først at bruge penge, når de er i statskassen.
- Det er i selvstændigt regi, og der er garanti for, at pengene kommer ind. Det er en selskabsdannelse, som ligger ud over staten.
- Derfor kan man ikke sige, at det er et brud med forsigtighedsprincippet, siger han.
Andreas Steenberg ser dog skeptisk på Enhedslistens forslag om at sænke billetpriserne, før pengene ligger i statskassen.
- Vi kan ikke bruge penge, som ikke er der. Til gengæld kunne man forestille sig at lade Sund & Bælt står for trængselsringen.
- Så kunne man købe nye metro- og letbanelinjer og så afbetale. Men man kan ikke sætte taksterne ned på forhånd, siger Andreas Steenberg.
Trods kraftig kritik venter hverken han eller Rasmus Prehn, at betalingsringen skrottes, selv om den ifølge statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) ikke er perfekt.
- Nej, jeg er sikker på, at den bliver til noget. Det er den rigtige løsning på Københavns trængselsproblem, der koster seks-ti milliarder kroner om året, siger Andreas Steenberg.
- Det er en vigtig, men politisk meget hård ting at få igennem, siger Rasmus Prehn.
/ritzau/