Socialdemokraterne erkender, at politikerne selv har været med til skabe bilkøerne i København.
Når regeringen i disse dage forhandler om en betalingsring rundt om København, så er den i gang med at kurere en sygdom, den selv har været med til at sprede.
Det erkender Socialdemokraternes trafikordfører, efter tre trafikforskere fredag i Ingeniøren placerede ansvaret for trængselsproblemerne i København hos politikerne.
- Mange af de politiske beslutninger, der er blevet truffet i de seneste 20-40 år har medført, at der kommet mere bilisme, siger Rasmus Prehn til Ritzau.
- Den udvikling skal vi være kritiske over for og prøve først og fremmest at styrke den kollektive trafik og lede biltrafikken uden om byerne.
- Det er en erkendelse vi er nødt til at gøre på baggrund af den her kritik, tilføjer han.
Rasmus Prehn mener dog allerede, at politikerne har lagt stilen om, og han lover, at man fremadrettet vil være mere kritisk over for nye vejprojekter.
- Vi er nødt til at have det princip, at når vi anlægger veje, må vi spørge: "er det nu klogt?" Men der bliver nogle projekter, vi er nødt til at lave, og det vil jeg ikke afskære muligheden for, fastslår Rasmus Prehn.
Selvom han tager kritikken fra forskerne til sig, så savner han kredit for den indsats, han mener den nye regering har gjort for at skabe "et paradigmeskifte i trafikpolitikken".
- Noget af det første Henrik Dam Kristensen gjorde som transportminister var at underskrive en letbaneaftale for Aarhus.
- Der er lignende initiativer på vej i Odense og Aalborg, og dem har vi også tænkt os at støtte, lover trafikordføreren.
- Desuden sidder vi lige nu og forhandler med forligskredsen om at elektrificere jernbanenettet, og det er sådan nogle tiltag, der viser, at vi er en grøn regering, som først og fremmest styrker den kollektive trafik, mener Rasmus Prehn.
/ritzau/