Karsten Hønge kalder det grotest, at de store anlægsprojekter i Danmark bliver ved med at løbe løbsk.
De danske pendlere kommer til at vente yderligere syv år på nye togsignaler. Og de danske skatteydere må op med yderligere tre milliarder kroner, for at få Banedanmarks nye signalsystem på skinner.
Dermed er endnu et stort dansk anlægsprojekt kørt af sporet. SF's politiske ordfører Karsten Hønge har "fået nok".
Han mener, at Statsrevisorerne nu må undersøge Banedanmark for at få klarhed over, hvorfor det igen er gået galt.
- Gang på gang ser vi de her stort anlagte projekter blive udskudt, overskride budgettet og løbe løbsk. Jeg vil i dag anmode statsrevisionen om at igangsætte en undersøgelse af, hvordan det kunne gå så vidt, siger Karsten Hønge.
Meldingen kommer efter, at transportminister Ole Birk Olesen på et pressemøde fastslog, at der var fundet "en god løsning" på udfordringen.
Det er Karsten Hønge dog ikke enig i:
- Det er helt grotesk, at vi skal vente syv år yderligere på et projekt, der var fuldt finansieret fra begyndelsen. Derfor er en undersøgelse nødvendig. Det handler om at sikre, at det ikke sker igen, siger SF's politiske ordfører.
Banedanmarks ledelse blev udskiftet i foråret, og der er politiske enighed om ikke at placere et ansvar hos den nye ledelse, som er kommet til, efter købet af signalsystemet.
Karsten Hønge mener dog, at der er grund til at se på, om der er et generelt problem med køb af nye løsninger i institutioner som Banedanmark og DSB, der har haft årelange problemer med de fejlramte IC4-tog.
- Man vælger gang på gang de mest ambitiøse løsninger, hvor alting skal ændres på en gang.
- En undersøgelse fra statsrevisorerne vil kunne afdække, om det er problemet, for hvis det er tilfældet, så bliver vi simpelthen nødt til at holde hovedet mere koldt, når vi skal købe nyt i det offentlige, siger Karsten Hønge.