Borgere i hele landet kan formentlig se frem til at få lidt billigere busbilletter og lidt bedre kollektiv trafik.
Samtidig har spillet om magten på Christiansborg fået en ny dimension, efter at regeringen er blevet enige med Dansk Folkeparti og Enhedslisten om en transportaftale, der giver 500 millioner kroner årligt til billigere kollektiv trafik og 500 millioner kroner årligt til bedre kollektiv trafik.
Med aftalen er det lykkes finansminister Bjarne Corydon (S) at få de to yderpartier i Folketinget - Dansk Folkeparti og Enhedslisten - til at mødes. Det er samtidig første gang, at Dansk Folkeparti indgår en aftale med den nye regering.
Dermed åbner der sig nye parlamentariske muligheder for regeringen, hvis man kan fortsætte med at lave aftaler med DF uden om Venstre.
Ifølge Dansk Folkepartis Kristian Thulesen Dahl er det helt naturligt, at DF går med i aftalen. Partiet har nemlig længe ønsket at lukke skattehullet i forhold til leasing- og demobiler.
- Vi har hele tiden synes, at det var godt at for lukket hullet. Derfor var det ikke svært sige ja til aftalen.
- Nu får vi indflydelse på, hvordan pengene skal bruges. Der vil vi sikre, at pengene ikke kun går til hovedstaden, men til hele landet. Samtidig har vi sikret, at regeringen ikke henter flere skatter hjem fra bilisterne, siger Kristian Thulesen Dahl.
Hos Enhedslisten ser man ikke noget problematisk i, at venstrefløjspartiet indgår en aftale med Dansk Folkeparti.
- Hvis vi får chancen for at give et løft til den kollektive trafik og samtidig lukke skattehul, så gør vi det. Det har vi ikke noget problem med at stemme for sammen med nogen partier, siger Frank Aaen.
Enhedslisten har presset på for at få 600 millioner kroner ekstra i år til den kollektive trafik, fordi indtægterne fra leasing allerede kommer ind fra tirsdag, da lovforslaget blev fremsat.
Aftalen giver én milliard kroner årligt fra 1. januar 2013, og derudover skal en kommission vurdere, hvordan trængslen kan fjernes omkring København.
/ritzau/