Annonce
Politik

Transportminister: Cityringen var kørt helt af sporet

Transportminister Magnus Heunicke (S) er langt fra tilfreds med, at Cityringen nu viser sig at blive et halvt år forsinket og en milliard kroner dyrere end ventet. Men det kunne have set endnu værre ud, lyder det fra ministeren.

- Kun 15 dage efter at jeg tiltrådte, fik vi en advarsel fra Metroselskabet om, at projektet risikerede mindst to-tre års forsinkelse, hvilket kunne gøre Cityringen mellem 2,4-4,5 milliarder kroner dyrere, siger Magnus Heunicke i en skriftlig kommentar.

- Med andre ord: Projektet var kommet ud af kontrol, og var den nye lovgivning ikke trådt i kraft, ville projektet med stor sikkerhed være blevet langt mere forsinket og fordyret, end tilfældet er i dag, tilføjer ministeren.

Fordyrelsen skyldes ifølge Metroselskabet et skred i tidsplanen, så udvidelsen af den københavnske metro - Cityringen - først kan byde passagererne velkommen i juli 2019. Den oprindelige plan lød på en åbning i december 2018.

Merprisen på en milliard kroner består af 700 millioner kroner til finansiering af den forlængede byggeperiode og 300 millioner kroner til naboerstatninger.

- Resultatet viser, at projektet var kørt af sporet, og det var bydende nødvendigt at få skabt klare og stabile rammer for byggeriet, siger Magnus Heunicke.

Tilbage står spørgsmålet om, hvem der skal betale ekstraregningen, og det skal transportministeren drøfte med kollegerne på Christiansborg, og medejerne af Metroselskabet Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.

- Fra statens side har vi reserveret 300 millioner kroner til netop denne slags metrofordyrelser. De penge kommer fra andre anlægsprojekter under Transportministeriet, som er færdige og er blevet billigere end budgetteret, siger Magnus Heunicke.

Risikoen for forsinkelsen af byggeriet har været kendt et stykke tid, efter at en række naboklager har begrænset selskabets muligheder for at udføre støjende arbejde om aftenen og natten samt i weekenderne.

Det fik transportminister Magnus Heunicke til at gå ind i sagen og lave et lovindgreb, som fastlagde vilkårene for byggeriet og udvidede naboernes mulighed for erstatning.

På den baggrund har Metroselskabet i løbet af sommeren forhandlet en ny tidsplan på plads med entreprenørerne, og det er den, som ligger til grund for den nye åbningsdato.

/ritzau/

Annonce
Politik

Pia Kjærsgaard: Det må ikke ske igen

Politik

Har du styr på din stemme? Tag vores kandidattest her

Annonce
Annonce
Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

112

Næstvedere opfordres til at blive inden døre under brand

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Lolland

Kommunalt forslag betyder store udgifter for husejere

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Nordfalster

- Jeg bliver så harm over, at det bliver ødelagt for dem, der gør noget for andre

Guldborgsund

Holger Schou er pissehamrende stolt

Lolland

Jørgen har været med hver gang siden 1974: - Det er svært at stoppe

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Brobyggeri når milepæl - og det kan bilisterne glæde sig over

Lolland

Basse, kaffe og politisk debat: Nu er det i gang

Udland

Trump kendt skyldig: Ingen er hævet over loven

Lolland

Skybrud kan ramme folkemøde: Vi har beredskabet klar

Lolland

Snart ryger de ud: - Jeg synes, det er lidt diskriminerende

Lolland

Dansk tv-kendis: Sydhavsøerne har det hele

Guldborgsund

Efter tronskifte: Nu melder kongehuset ud om lokal protektion