Radikale kalder det en glædelig kovending fra Venstre, der vil væk fra udannelsesvurderinger.
Elever risikerer at få nederlag og ar på sjælen. Derfor vil Venstre nu væk fra den nuværende uddannelsesparathedsvurdering for eleverne i de ældste klasser i folkeskolen.
Partiet har fremsat et beslutningsforslag om at ændre vurderingen.
- Den vurdering af uddannelsesparathed, vi gennemfører i dag, giver mange af de unge, der har det svært i folkeskolen i dag, endnu et nederlag.
- Alt for mange unge står simpelthen med følelsen af at være vraget efter mange års svær skolegang, siger Stén Knuth (V) i en skriftlig kommentar.
Han er næstformand i Undervisningsudvalget i Folketinget og vil ved at ændre UPV'en i stedet sørge for, at eleverne får nogle bud på, hvad de er parat til i forhold til uddannelse.
Partiet henviser i beslutningsforslaget til en undersøgelse, som sidste år blev foretaget af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
Mens over halvdelen af de adspurgte elever, som var erklæret ikke-parate, oplevede, at UPV'en gjorde dem mere afklarede om, hvad de havde af muligheder, så mærkede over halvdelen også, at vurderingen stressede dem.
En tredjedel oplevede endda, at vurderingen var demotiverende for dem.
De Radikale mener, at det er en kovending. Men en glædelig en.
- Venstre er en del af skylden for, at det ikke er blevet til noget de andre gange, De Radikale har foreslået det.
- Ingen elever skal stemples ikke-parat, det er ikke i orden. Radikale har foreslået at lave den om i årevis, så det er en god nyhed, for det betyder, at der er flertal for at lave det om, siger hun.
Hun mener, at de skal sætte sig sammen og ændre reglerne med det samme.
Men Venstre vil have regeringen til sammen med Børne- og Undervisningsudvalget at udarbejde et kommissorium og nedsætte en arbejdsgruppe.
Arbejdsgruppen skal blandt andet undersøge, hvordan man kan sørge for, at ingen elever kommer til at blive stemplet som "ikke-parate", men i stedet "parat".