Annonce
Skinner og veje

Hvem kan rive broen ned?

Når den nye Storstrømsbro står klar, skal den gamle rives ned. Foto: Anders Knudsen

Når den nye Storstrømsbro er klar, skal den gamle rives ned. Vejdirektoratet leder efter dem, som kan påtage sig så komplekst et arbejde.

Den godt tre kilometer lange Storstrømsbro står over for en nedrivning. Men hvem kan sørge for, at broen, som for snart 90 år siden blandt andet blev bygget af 120.000 kubikmeter beton og 20.000 tons jern, bliver revet ned? Det spørger Vejdirektoratet om, som har sendt nedrivningen i udbud.

Vejdirektoratet leder efter en hovedrådgiver, der kan hjælpe med planlægningen, udbuddet og gennemførelsen af arbejdet med at nedrive den eksisterende Storstrømsbro – samt alle de relaterede følgearbejder, skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

- Det er en unik opgave uden fortilfælde i Danmark, siger projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet.
- Vi har aldrig før skulle nedrive et bygningsværk af denne størrelse – og så ovenikøbet et bygningsværk over vand. Det er et enormt og meget komplekst projekt, som vi nu skal finde en hovedrådgiver til. Og der er ingen tvivl om, at det kræver en hovedrådgiver med helt særlige kompetencer.

En af hovedrådgiverens vigtigste opgaver bliver at hjælpe Vejdirektoratet med at tilrettelægge de teknologiske løsninger og processer på en måde, så nedrivningsarbejdet kan finde sted på den bæredygtige og miljømæssige mest forsvarlige facon.

- Vi er meget opmærksomme på, at påvirkningen af miljøet – ikke mindst det maritime miljø i Storstrømmen – skal holdes på et absolut minimum. Det bliver et hovedfokus for os gennem hele arbejdet. Og hovedrådgiveren skal hjælpe os med at komme i mål på det punkt, siger Niels Gottlieb.

Den eksisterende Storstrømsbro skal rives ned, når den nye Storstrømsbro er åbnet for vej- og banetrafik. Nedrivningen omfatter foruden broen også delvist landfæster og dæmninger på Masnedø og Falster.

Opgaven er netop sendt i udbud, hvor tidsfristen at afgive bud er sat til 31. marts i år.

Læs også artiklen: "Gammel bro skal skabe nye arbejdspladser"

Byggeriet af den nu snart forhenværende Storstrømsbro startede i 1933. Den blev indviet i september 1937. Det forventes af den nye Storstrømsbro vil være klar til biltrafik i 2022 og jernbanetrafikken i 2023.

  • Når den nye Storstrømsbro står klar, skal den gamle rives ned. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Millionfremgang hos lokal brugs

Dølle

Kæmpe p-kaos på Dølle: - Har aldrig oplevet noget lignende

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Guldborgsund

Præst til rørt familie: - Han kan stadig være jeres forbillede

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Bikerpiger og "bøndernes dødsdruk": Se billederne fra årets Damefrokost

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Dølle

Ørkenens døtre og Mario Sisters glæder sig: - Vi har varmet lidt op hjemmefra

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Nu ryster Dølle igen: 1600 damer går fest-amok!

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Annonce
Annonce
Dølle

Ødelæggende vejr skaber problemer: Dølle kæmper for farbart marked

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Sport

Kunne ikke se sig selv fortsætte: Stopper efter træneruro

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing