Annonce
Skinner og veje

Ny Storstrømsbro er fem måneder efter tidsplanen

Foto: Anders Knudsen, arkivfoto

Efter planen skal den nye Storstrømsbro være klar til biltrafik med udgangen af 2022. Men lige nu er byggeriet fem måneder bagud.

Med udgangen af 2022 skal den nye Storstrømsbro, som i øjeblikket er ved at blive bygget mellem Falster og Masnedø, være klar til biltrafik. Og med udgangen af 2023 skal den være klar til togtrafikken.

Men lige nu - to og et halvt år før de første biler efter planen skal køre over broen - er byggeriet cirka fem måneder efter tidsplanen. Det fortæller projektchef i Vejdirektoratet, Niels Gottlieb, til Folketidende.

Det er det italienske joint venture Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), der står for byggeriet, mens Vejdirektoratret er bygherre på projektet.

Ifølge Niels Gottlieb skyldes forsinkelsen en kombination af flere ting, men særligt to forhold gør sig gældende - nemlig den megen regn, vi fik sidste år, og så coronakrisen.

- Vi er i gang med at se på, hvordan vi kan komme tilbage på sporet. I hele montagedelen, som vi skal i gang med nu, ser vi på, hvordan vi kan optimere de forskellige processer.

- Fem måneder er selvfølgelig lang tid at være bagefter på et projekt, som skal være delvist færdigt med udgangen af 2022 og helt færdigt med udgangen af 2023, og lige nu kan jeg ikke sige, om vi når det. Men vi arbejder selvfølgelig hårdt på det, siger Niels Gottlieb.

Han understreger, at situationen ikke er kritisk i forhold til hverken tog- eller biltrafik idet den gamle Storstrømsbro jo stadig er i brug og bliver stående, til den nye er helt færdigbygget.

- Men som bygherre vil vi selvfølgelig gerne være færdig og kunne aflevere byggeriet til tiden. Det er en del af vores rennomé, at vi afleverer vores projekter til tiden og til prisen, men der kan være lovlige forsinkelser som eksempelvis vejret eller coronaepidemien, som ikke er entreprenørens skyld, forklarer Niels Gottlieb.

Hvis broen ender med først at stå færdig flere måneder senere end planlagt, kan det i princippet føre til, at SBJV idømmes en bod.

- Der er jo indgået en kontrakt mellem Vejdirektoratet og SBJV, og hvis vi ikke kan blive enige eksempelvis om, hvorvidt en forsinkelse er bodsbehæftet eller ej, må sagen for Voldgiftsretten. Men det er slet ikke der, vi er nu, understreger Niels Gottlieb.

Han vælger i stedet at se på situationen med de positive briller.
- Det er ikke så usædvanligt at være bagefter tidsplanen på sådan et stort byggeprojekt, så lad os se, om ikke vi når det, slutter han.

  • Foto: Anders Knudsen, arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Efterlyser hundeejere: - Man kan virkelig gøre en forskel

112

Det lokale politi får nyt våben: Se det her

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Indland

86.000 danskere er afhængige

Dølle

Dølle-formandens råd: Sådan undgår du kø-kaos

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Lolland-Falster

Refa-formand forarget: - Hvordan pokker kan de drive en virksomhed på den måde?

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Lolland

Vil afværge lokal katastrofe: - Der er et kæmpe arbejde foran os

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Annonce
Annonce
Politik

Lollik bliver spidskandidat

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Sport

Langt fra dansk rampelys har Mike fra Maribo høstet store trofæer

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Dølle

Politiet opfordrer før Dølle: - Lad være med det

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er i semifinalen