Statistikken fortæller, at der er flere tyske sejlere end danske, som benytter
sig af gennemsejlingen for åben bro i Guldborgsund ved Nykøbing
NYKØBING Flest tyske sejlere benytter sig af at sejle gennem Guldborgsund og forbi en åben Frederiks IXs bro.
1.018 gange i 2019 gik klapbroen på Frederik IXs Bro op for at lade en eller flere sejlere ad gangen sejle gennem Guldborgsund og passere Nykøbing for at sejle videre nord- eller sydpå. Det er sejlbåde og store motorbåde, som ikke kan sejle under broen, hvor højden fra vandspejl til bro er fire meter.
Kun meget få erhversfartøjer sejler gennem broen til eller fra den sydlige del af Guldborgsund. Foruden de skibe, som er registreret, når de anmoder om at få åbnet broen, skønner brofoged Jørn Hansen, at der årligt passerer omkring 3.000 mindre skibe under broen.
Brofogeden er ansat under Banedanmark og styrer dialogen med sejlere og åbningen af broen fra tårnet midt på broen. Selve ejerskabet af broen er fordelt således, at delen med jernbaneskinnerne hører under Banedanmark og delen med asfalt hører under Vejdirektoratet. Sejlrenden i Guldborgsund er Søfartsstyrelsens ansvar.
Kigger man dybere ind i statistikken, kan man se, at det er de tyske sejlere, som er flittigst til at besøge området og dermed gøre brug af muligheden for at sejle gennem broen og syd- eller nordpå.
I alt 14 nationer blev repræsenteret af de skibe, som sejlede gennem broen sidste år. Af dem er tyskerne i markant overtal - også i forhold til danske skibe. 1.012 tyske sejlere fik åbnet broen i 2019. Det er næsten dobbelt så mange, som de 620 danske sejlere, som tog samme tur.
Kigger man længere tilbage i statistikkerne, kan man se, at der tidligere har været en meget større trafik gennem den åbne klapbro.
Der kan være flere årsager til den dalende sejlerturisme. Tydeligst at se i statistikkerne er dog, at sejladsen gik ned i slutningen af 1980'erne, hvilket kan tyde på, at de tyske sejlere i forbindelse med Murens fald i 1989 fik muligheden for at sejle mod øst ved egne kyster.
Vanddybden i den sydlige del af Guldborgsund fra Nykøbing og mod Gedser er flere steder ikke særlig stor, hvilket givetvis holder en del større sejlere væk.
Da broen blev projekteret op til byggeriet og indvielsen i 1962, blev vanddybden i den sydlige sejlrende målt op til at være 2,7 meter. Men i dag angives den til kun at være omkring 1,9 meter.
På Kraks søkort er der aktuelt angivet en dybde ud for Flatø på kun 1,3 meter og ikke angivet nogen reel sejlrende. Sådanne læsbare fakta om sejldybden får givetvis en del sejlere til at planlægge sejlturen uden om Guldborgsunds ellers så smukke sydlige del.
Broåbninger for fartøjer pr. år:
1992 - 1.937 åbninger for i alt 3.927 fartøjer
1995 - 1.548 åbninger for 3.466 fartøjer
2000 - 1.607 åbninger for 3.211 fartøjer
2005 - 1.485 åbninger for 2.759 fartøjer
2010 - 1.347åbninger for 2.459 fartøjer
2015 - 1.140 åbninger for 1.928 fartøjer
2019 - 1.018 åbninger for 1.753 fartøjer
Antal sejlere fra forskellige lande, som i 2019 sejlede gennem den åbne bro
Danmark 620
Tyskland 1.012
Sverige 44
Holland 32
England 6
Norge 8
Schweiz 2
Finland 1
Belgien 8
Polen 2
Østrig 1
Australien 1
Irland 1
Shetlandsøerne 1
Malta 1
Antal sejlere fra forskellige lande, som i 2019 sejlede gennem den åbne bro
Danmark 620
Tyskland 1.012
Sverige 44
Holland 32
England 6
Norge 8
Schweiz 2
Finland 1
Belgien 8
Polen 2
Østrig 1
Australien 1
Irland 1
Shetlandsøerne 1
Malta 1