Haas hører stadig til blandt de dårligste, men Magnussen er optanket med ny energi, vurderer John Nielsen.
Kevin Magnussen må igen spejde langt efter sejre og podieplaceringer, når danskeren efter et års pause vender tilbage til Formel 1.
Det vurderer TV3-ekspert John Nielsen, efter at det amerikanske Haas-team onsdag præsenterede danskeren på en flerårig aftale efter kontraktophævelsen med russeren Nikita Mazepin.
Magnussen forlod i 2020 Haas, og frem mod afskeden slog han flere gange fast, at han savnede at kæmpe med om sejrene.
- Kevin kommer heller ikke til at vinde den her gang i Formel 1.
- Haas har ikke fået en top-bil, mens han har været væk, så den del kommer han til at savne igen, siger John Nielsen.
2020-sæsonen bød blot på et enkelt VM-point for Kevin Magnussen, og Haas var det næstdårligste af de ti hold i feltet.
TV3-eksperten vurderer, at den 29-årige landsmand bedre kan kapere en ny strøm af bund- og midterplaceringer end tidligere, efter at Magnussen har haft et års pause fra Formel 1.
Det skyldes ikke mindst, at den danske racerkører er blevet luftet i andre bilklasser i løbet af 2021. Det er blandt andet blevet til en sejr i Detroit i den amerikanske Imsa-serie.
- Kevin er blevet ældre og mere moden, og han er ikke en dårligere racerkører end før, og han er stadig på toppen af sin karriere.
- Det bliver spændende, om han med Haas på et helt nyt grundlag kan få bygget en rigtig Formel 1 karriere op, siger John Nielsen.
TV3-eksperten tror samtidig, at Kevin Magnussen vender tilbage til Formel 1 med fornyet energi.
- Det var noget træthed over det sidst, Kevin kørte for Haas - det kunne man mærke på den måde, han svarede på efter løbene. Hvad fanden skulle han også sige? Bilen kører ad helvede til? Den kan ikke køre hurtigere?
- Han var flad, men nu er han tilbage med en helt ny energi. Samtidig tror jeg ikke, at Haas har den mest langsomme bil i feltet.
- De vil indimellem kunne nippe til nogle point, og så er det en helt anden verden for ham, siger John Nielsen.
På sigt er der måske også mulighed for, at Haas kan bevæge sig frem i Formel 1-hierarkiet. Det skyldes blandt andet et årligt budgetloft. Det er i 2022 på omkring 140 millioner dollar (950 millioner kroner).
- På papiret skulle Formel 1-feltet rykke tættere sammen fra nummer 1 til 20, og hvis dagen er rigtig kan et mindre team blande sig i toppen, siger John Nielsen.
TV3-eksperten er spændt på sæsonens første grandprixer, da bilerne i 2022 er opbygget på en helt anden måde. Allerede i næste weekend går det løs med det første grandprix i Bahrain.
- Der er kun rat og pedaler, der er ens i forhold til sidste sæson.
- De første tre-fire løb kan blive et rent lotteri. Vi kan få en masse sjove ting at se, og Haas kunne godt komme i pointene.
- Jeg kan sagtens forstå, at Kevin har taget chancen og er vendt tilbage, siger han.
Kevin Magnussen har i alt kørt seks sæsoner i Formel 1, hvor han har repræsenteret McLaren, Renault og Haas.
Det er blevet til en enkelt podieplacering, da han i debuten i 2014 i australske Melbourne opnåede en andenplads.