For at afbøde de økonomiske konsekvenser af et aflyst slutspil i ishockey sælger otte ud af ni Metal Liga-klubber billetter til kampe, der ikke spilles.
Køb en billet til en ishockeykamp, der ikke bliver spillet. Det lyder som et svindelnummer, men i virkeligheden er det en kærkommen støtte til de danske ishockeyklubber.
Slutspillet i Danmarks bedste ishockeyrække, Metal Ligaen, er nemlig aflyst i år på grund af udbruddet af coronavirus.
De afgørende kampe om medaljer er ellers den tid, hvor klubberne scorer en stor del af årsomsætningen på fyldte haller.
I et forsøg på afbøde de økonomiske konsekvenser af den afblæste sæson er klubberne på jagt efter andre indtægter.
Otte ud af ligaens ni klubber har valgt at sælge såkaldte støttebilletter, der reelt svarer til en donation.
Ishockeyfansene har taget godt imod initiativet, lyder det fra klubberne.
Rødovre var først ude med støttebilletter, og klubben har solgt mere end 2300 billetter à 125 kroner. Målet er at sælge 2500.
- Det går forrygende. Vores fans er rykket sammen i bussen, og vi ser ud til at komme i mål, så der er ishockey i Rødovre næste år, siger direktør Bjørn Sørensen.
Også hos grundspilsvinderne fra Aalborg er der fart på salget af støttebilletter til "Den aflyste finale", som nordjyderne brander gimmicken som.
Klubbens målsætning er at sælge 6666 støttebilletter til en samlet værdi af en million kroner, og man er nået cirka en fjerdedel af vejen.
- Det er ambitiøst, men vi mærker også en stor velvilje. Vores fans ved, at vi uden den her indsamling vil blive ramt rigtig hårdt.
- Til syvende og sidst køber folk jo billetter af et godt hjerte, men de gør det også, fordi det nu engang er måden, vi kan holde finalefest i Aalborg på, selv om det er med ironisk distance. Flere har eksempelvis også købt billetter til deres hund, siger marketingansvarlig Thomas Simonsen.
Idéen om støttebilletter er hentet fra udlandet.
Fodboldklubben Dynamo Dresden solgte i 2012 samtlige 32.066 billetter til en kamp, hvor klubben var dømt til at spille for tomme tribuner efter tilskueruroligheder.
I sidste uge solgte den nordsvenske ishockeyklub Björklöven 19.665 til en oprykningskamp, der skulle være spillet for tomme tribuner, men aldrig blev spillet. Det er næsten fire gange mere end hjemmearenaens kapacitet, fordi der pludselig ikke var brandmyndigheder at tage hensyn til.
Selv om de fleste danske klubber melder om en positiv start på salget af støttebilletter, halter det lidt hos sidste sæsons mestre fra Rungsted.
- Hvis jeg skal være helt ærlig, er jeg lidt skuffet over, at vi ikke har solgt mere indtil videre. Når jeg hører, hvad de har solgt i Rødovre, er jeg imponeret. Vi har normalt lige mange tilskuere, men lige nu har deres fans taget situationen mere alvorligt, siger direktør Thomas Friberg.
I Herlev sælger man billetter til en fest, klubben vil afvikle, når coronaviruskrisen er ovre.
- Princippet bag er det samme, og grundlæggende er det jo støtte, vi beder om. Vi vil bare gerne putte lidt indhold i og give folk lidt for de penge, de betaler. En fest er en god måde at lukke en sæson ned på, når vi nu ikke kunne lukke den ned på isen, siger direktør Lars Skjøth.
Sønderjyske er den eneste ligaklub, der torsdag eftermiddag ikke har støttebilletter til salg.
Sønderjyskes direktør, Klaus Rasmussen, siger, at Vojens-klubben arbejder på at finde en model, hvor fansene får en oplevelse som modydelse.
- Vi vil gerne kvittere med noget, hvis man bakker op. Det kunne være en form for event, som vi vil kunne afvikle på den anden side af den her vanskelige situation i samfundet, siger han.