Bjarne Riis ved, at der er en deadline, der skal overholdes, hvis hans hold skal overleve. Men lige nu tænker han kun på at få rytterne til at køre stærkt.
Bjarne Riis' cykelhold er truet på eksistensen. Pengestrømmen fra Saxo Bank slutter ved årets udgang, så den tidligere Tour de France-vinder har travlt, hvis han skal nå at finde en ny storsponsor.
- Jeg er klar over, at der kommer en deadline på et tidspunkt, men det skal ikke være vores bekymring lige nu. Vi har et klart defineret arbejde foran os - vi skal køre cykelløb og vise, hvor gode vi er, siger Bjarne Riis.
Det er ikke første gang, Bjarne Riis har haft travlt med at finde nye sponsorer. For to år siden meddelte virksomheden CSC, der dengang var hovedsponsor, at den trak sig.
- Vi lægger os ikke på ryggen med benene i vejret nu. Mulighederne for at få en ny sponsor er der. Vi er bedre rustet, end da CSC sagde op i sin tid - også på ryttersiden. Vi har i dag Fränk og Andy Schleck, som har et højere niveau end for to år siden. Vi har også Fabian Cancellara, der er bedre, og vi har en masse unge, der stormer frem, siger Bjarne Riis.
Han hæfter sig ved, at det er lykkedes for andre mandskaber at finde nye sponsorer. Radioshack, BMC og Sky er nye hovedsponsorer for andre hold. Det vækker optimismen hos Riis.
- Absolut. Det beviser, at der er nogle, der har interesse for cykelsporten. En kæmpe virksomhed som Sky er gået ind i et cykelprojekt. Hvis den ikke havde set store forretningsmæssige muligheder i det, så var den blevet langt væk, siger Riis.
/ritzau/