Det er et nederlag for Rasmus Guldhammer, at han må opgive drømmen om den store professionelle cykelkarriere.
Rasmus Guldhammer var meget ombejlet og blev anset for det måske største danske cykeltalent, da han for et år siden skrev kontrakt med storholdet HTC-Columbia.
Onsdag meddelte den 21-årige danske rytter så, at kontrakten er blevet ophævet, og drømmen om et liv på den helt store scene er parkeret.
Mere desillusioneret er den unge dansker dog ikke, end at han allerede har lavet en aftale med det danske hold Team Concordia, hvor karrieren nu kommer til at fortsætte. Det skriver feltet.dk.
Om baggrunden for bruddet med HTC-Columbia siger han:
- I maj måned var jeg allerede lidt ked af at køre på cykel. Jeg følte ikke, at det hele kørte, og jeg savnede lidt et sammenhold. På de danske hold er man meget sociale, og man har det godt med hinanden, og det havde vi selvfølgelig også på Colombia. Men der var noget, der manglede, synes jeg, siger han til DR Sporten.
Han fortæller, at han savnede sine venner og sin familie og spekulerer over, om han blev professionel for tidligt. Der var perioder, hvor han slet ikke havde lyst til at cykle, og hvor han ikke mødte op til løb, han ellers var tilmeldt.
- Alle har store forventninger. Og det er et nederlag, at jeg måtte give op. Men hvis man ikke drømmer om det, man laver, så må man finde nye veje, siger han.
Brian Holm, der har været sportsdirektør for Guldhammer, mener ikke, at karrieren behøver at være slut for Guldhammer.
- Jeg tror ikke, han var klar til det professionelle liv endnu. Det var måske bedre, at han havde kørt på et lidt lavere niveau. Hvis han kører på et lidt lavere niveau de næste år, er jeg sikker på, at han kan komme tilbage til professionel cykling. Der er ikke nogen tvivl om, at han har talent, siger holdejeren.
Dansk cykling har oplevet et lignende eksempel med Mads Christensen, der for nogle år siden gik ned på sit møde med den professionelle virkelighed på Quick Step. Han har efter nogle år på lavere i niveau i Danmark netop skrevet kontrakt med Bjarne Riis.
/ritzau/