Fire gange er åbningen af den nye internationale lufthavn i Berlin, Berlin-Brandenburg International Airport (BER), blevet udskudt, og nu viser det sig, at det ikke kun er brandsikkerheden, den er gal med.
Der er nemlig flere end 20.000 fejl og mangler, der skal repareres på den store lufthavns byggeplads i Berlin-Schönefeld, skriver avisen Bild am Sonntag.
Efter at den statsejede lufthavns indvielse i januar nok engang var blevet udskudt, nu på ubestemt tid, har bestyrelsen bedt om at få samtlige skavanker og al fusk ved byggeriet nedfældet i en såkaldt fremskridtsrapport.
Den oplister alt fra store fejl til småting som revnede fliser.
- Målet er absolut gennemskuelighed. Vi vil ikke bare have katastrofen dokumenteret, men også fjernet knasterne, siger den tyske vicetransportminister, BER-bestyrelsesmedlemmet Rainer Bomba, til Bild am Sonntag.
En talsmand for lufthavnen kalder dog over for nyhedsbureauet dpa de høje tal for misvisende og siger, at det største problem fortsat er brandsikkerheden.
Oprindeligt skulle den nye storlufthavn, der skal overtage alle flyvninger fra lufthavnene Tegel og Schönefeld, have været indviet i begyndelsen af juni sidste år. Men efter et hobetal af tekniske problemer tror eksperter nu først på en indvielse engang i 2014.
Den seneste, planlagte indvielsesdato var 27. oktober i år, men den faldt til jorden i begyndelsen af januar. Berlins socialdemokratiske overborgmester, Klaus Wowereit, trak sig efterfølgende som bestyrelsesformand for lufthavnen.
Berlin, der var delt af Muren fra 1961 til 1989, har indtil for et par år siden haft tre lufthavne.
Ud over Schönefeld i det tidligere Østberlin er det Tegel i vest, der nu på grund af BER-problemerne skal renoveres for 20 millioner euro. Den legendariske Tempelhof-lufthavn blev lukket i 2008.
/ritzau/