Berlins nye storlufthavn i Schönefeld åbner nu officielt den 27. oktober næste år.
Dermed er den i forvejen forsinkede indvielse af Berlin-Brandenburg International Airport (BER) yderligere udskudt med syv måneder, fortæller lufthavnens nye teknikchef Horst Amann efter et møde i lufthavnens bestyrelse.
Det var oprindeligt problemer med brand- og katastrofesikkerheden, som fik politikerne til med kort varsel at afblæse den storstilede åbning 3. juni, hvor den nye storlufthavn skulle have overtaget alle flyvninger fra Berlin-Tegel og Berlin-Schönefeld.
Først hed det sig, at åbningen ville ske her i efteråret. Siden blev den udskudt til næste forår. For det viste sig, at det ikke kun var brandsikkerheden, den var gal med. Der var også foregået en byggefusk.
Og nu har bestyrelsen helgarderet sig ved at flytte åbningen mere end et år ud i fremtiden. Samtidig har man lagt en helt ny slagplan for byggeprojektets slutfase, lyder det fra Horst Amann.
- Den 27. oktober bliver BER koblet til luftfartsnettet, fastslår han.
De pinlige forsinkelser koster ikke kun den tyske hovedstad dyrt på omdømmet.
Pengene fosser også ud af kassen på grund af det forsinkede byggeri, og det i en grad, så tyske medier forleden endda har spekuleret i, at det statsejede selskab bag lufthavnen risikerer at gå i betalingsstandsning i slutningen af november.
Lufthavnschefen Rainer Schwarz siger fredag, at regningen for forsinkelsen og ekstra byggeomkostninger ender på 1,2 milliarder euro, hvorved hele lufthavnsbyggeriet kommer til at koste 4,3 milliarder euro (32 milliarder kroner).
Ekstraregningen vil blive delt mellem ejerne - den tyske stat og delstaterne Berlin og Brandenburg, fortæller Berlins overborgmester Klaus Wowereit.
Skandalen om den forsinkede åbning har ramt Wowereit, der som medlem af lufthavnens bestyrelse beskyldes for at være inkompetent og for at have undervurderet problemerne.
Forsinkelsen har også gjort flyselskaber som Lufthansa og Air Berlin rasende.
/ritzau/dpa