2012 kan blive året, hvor internetbrugere vælger programmer, der forhindrer udspionering gennem tracking.
2012 vil formentlig blive året, hvor brugere på internettet vil kaste sig over programmer, der kan forhindre, Facebook, Google, Microsoft, Apple, Adobe og andre i at spore deres adfærd i cyberspace.
Det skriver avisen USA Today, der fortæller, at en græsrodsbevægelse er ved at vokse sig stor.
Tracking kaldes det, når de store selskaber opsnapper dele af søgninger, kommunikation, internetkøb og andre handlinger, som brugere hele tiden er i gang med.
Det foregår i det skjulte. De fleste internetbrugere har ikke mulighed for at følge med i, hvor meget de bliver pumpet for, når de er online.
Men der findes gratis programmer, som kan dæmme op for tracking. Det mest kendte er Adblock Plus, som er downloadet 140 millioner gange. En af de nye på markedet er selskabet Abine med deres Do Not Track Plus.
Abine skønner, at antallet af brugere i Nordamerika, der anvender anti-tracking-programmer, vil stige fra det nuværende 17,2 millioner til 28,1 millioner i 2012.
Den 55-årige William Morris fra Oklahoma fortæller, at han ved en lejlighed var inde på en internetside om sundhed to en halv time, og her blokerede Do Not Track Plus 4066 forsøg på tracking.
- Det er utroligt, at der er så mange enheder derude på internettet, som forsøger at stikke deres næse i, hvad jeg foretager mig, siger han.
Formålet med tracking er heller ikke åbenlyst for alle internetbrugere. Men for Facebook, Google og de andre handler det om business.
De kan med sporede oplysninger - og mod betaling - hjælpe annoncører til at målrette deres budskab til den enkelte bruger.
Avisen Financial Times har tidligere omtalt, at internationale forsikringsselskaber er interesseret i Facebooks database, fordi de her kan udlede noget om de enkelte brugeres spisevaner.
Hvis en Facebook-bruger i sin internetadfærd viser interesse for fastfood, så er idéen, at forsikringsselskaberne kan kræve en højere forsikringspræmie af vedkommende.
/ritzau/