Maltas EU-kommissær, John Dalli, der nu trækker sig efter en rapport fra Olaf, EU's enhed til bekæmpelse af svindel, er en utroværdig person, som ligger alt for meget under for industriens interesser.
Det mener Dan Jørgensen, socialdemokratisk medlem af Europa-Parlamentet, hvor han er formand for dyrevelfærdsgruppen og næstformand i miljøudvalget. Han har haft flere sammenstød med John Dalli i spørgsmålet om dyretransporter på Europas veje.
- Man kan ikke stole på ham, og han retter mere ind efter industrien, end han burde i forhold til, hvad der er ret og rimeligt. Det har jeg selv set i sagen om dyretransporter, hvor jeg tog initiativ til kampagnen "Eight Hours" (otte timer), siger Dan Jørgensen.
Han har sammen med sympatisører indsamlet over en million underskrifter i EU bag et krav om, at husdyr maksimalt må transporteres otte timer på lastbil. Det er desuden lykkedes at skabe flertal i EU-Parlamentet bag kravet.
Ifølge Dan Jørgensen lovede kommissæren på et lukket møde, at han ville fremsætte lovforslag om tiden for dyretransporter. Det løfte mener den danske EU-parlamentariker, at kommissæren senere er løbet fra. Det har Dalli dog selv afvist.
Men i Dan Jørgensens øjne kan det ikke tolkes på anden måde, end at den maltetiske kommissær har været under så massivt pres fra industrien, at han har opgivet forehavendet.
Det er netop anklager om lidt for tætte forbindelser til erhvervslivet, der har dannet grundlag for den rapport, som nu får Dalli til at gå.
Dan Jørgensen erindrer ikke lignende sager siden den store skandale i 1999, da den daværende EU-kommission måtte gå af, blandt andet fordi en af kommissærerne havde ansat sin egen tandlæge i en vellønnet EU-stilling.
- Det er godt, det sker. Hvis der overhovedet kan rejses spørgsmål ved en kommissærs troværdighed og ved, om han er involveret i noget ulovligt, skal han selvfølgelig gå af.
- Det er også godt for forbrugerpolitikken og dyrevelfærden, for han har stået på bagbenene over for alle fremskridt, siden han blev kommissær, hævder Dan Jørgensen.
/ritzau/