Annonce
Udland

DI: Tysk vejskat udnytter danske bilister

Foto: Arkiv

Ny vejafgift på tyske motorveje rammer kun udenlandske bilister, mener branchedirektør i Dansk Industri.

Det er ikke en fair løsning for udenlandske bilister, at Tyskland onsdag har vedtaget en beskatning af landets motorveje.

Det fortæller Michael Svane, branchedirektør for Dansk Industri Transport, onsdag til Ritzau.

Vejskatten betyder, at alle udenlandske biler fra 2016 skal betale en afgift for for at køre på de tyske motorveje. Samme vejafgift gælder også tyske biler. Her kan bilisten til gengæld trække afgiften fra i vægtafgiften, så resultatet på bundlinjen går i nul.

- En vejskat betyder omkostninger for danske bilister - eksempelvis folk der skal på ferie eller sælgere. En dansk sælger, som skal ned og besøge kunder i Tyskland, vil jo få en ekstra omkostning via vejafgiften.

- Hans tyske kollega bliver til gengæld kompenseret via de tyske myndigheder, og dermed bliver det lidt en udnyttelse af danske bilisters mobilitet i Tyskland, siger Michael Svane.

Inden onsdagens vedtagelse om den tyske vejafgift har idéen været udsat for voldsom kritik både fra EU og de omkringliggende lande.

Michael Svane håber, at kritikken fra EU også kan udmønte sig i en reel handling.

- Vi er naturligvis ikke glade for afgiften, og vil følger derfor meget nøje med i, hvad EU-Kommissionen vil gøre i denne sag - herunder om man vil trække tyskerne for domstolen.

- Det har man gjort tidligere, og det bliver spændende at se, om EU vil sætte handling bag ordene, siger han.

Konsekvensen af den tyske vejafgift kan ifølge Michael Svane blive, at flere lande også indfører samme model.

- Denne tyske vejafgift vil jo med sikkerhed sprede sig til andre lande også. Det betyder, at vi får lagt yderligere beskatning på den fri bevægelighed og mobilitet, som er forudsætningen for, at vi kan have vækst, konstaterer Michael Svane.

Tysk vejskat

* Prisen for at køre på tyske motorveje bliver 75 kroner for 10 dage, 165 kroner for to måneder eller en et års vignette til at sætte i forruden, som fungerer ligesom en brobizz til Storebæltsbroen.

* Prisen for vignetten kommer til at variere mellem 778 kroner for en benzinbil og 849 kroner for en dieselbil - prisen varierer derfor efter, hvor gode bilens miljøegenskaber og energieffektivitet er.

* Den tyske regering forventer, at den nye afgift vil give 3,7 milliarder euro i statskassen, hvoraf et stort beløb vil gå direkte til den tyske infrastruktur.

Kilde: Ritzau

  • 1A72
    Foto: Arkiv
Annonce
Annonce
Annonce
Trafik

Spærret totalt: Gaffeltruck væltet på motorvejen

Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Dølle

Masser af kontroller på vejene ved Dølle: Her er politiets status

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Lolland

Kritik af Lollands skolevæsen: Kommunen ser med stor alvor på det

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Dølle

12 Dølle-gæster måtte have hjælp: Fire bragt til sygehuset

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Annonce
Annonce
Maribo

Frygter kolde radiatorer: Umuligt at levere nok varme

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Guldborgsund

Legendarisk kromutter: - Jeg har absolut ingen planer om at stoppe

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle